Companiile feroviare din România și-au redus semnificativ numărul de angajați în ultimii 13 ani, respectiv din momentul în care au fost înființate prin dezmembrarea Societății Naționale Căile Ferate Române (SNCFR). Peste 54% din cei 102.565 de angajaţ de acum 13 ani au părăsit sistemul feroviar de stat. În această perioadă, măsura de concediere colectivă a fost luată de patru ori: în 2003, în 2004, în 2010 şi în 2011.

La finalul verii, pentru cele trei societăţi nu mai lucrau decât 46.969 de oameni. Cei concediaţi în acest an, circa 4.500 de persoane, au primit şase salarii în valoare de 670 de lei. ”Cu excepţia anului 2011, în anii 2003, 2004 şi 2010 nu au fost acordate plăţi compensatorii. Personalul concediat în aceşti ani a beneficiat de venituri lunare de completare suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, conform OUG nr. 8/2003, respectiv OG 9/2010”, se arată în răspunsul trimis de CFR Marfă ca urmare a solicitării capital.ro. Situația este valabilă şi pentru foştii angajaţi ai celorlalte companii feroviare.

Concedieri și nu prea în perioada 2004-2008

Potrivit informaților remise de cele trei companii feroviare la solicitarea capital.ro, se observă că perioada 2004-2008 a fost una dintre cele mai stabile, numărul angajaților fluctuând de la an la an cu cel mult 200 de persoane.

Astfel, la CFR Călători, în 2004 numărul angajaților era de 17.080 de persone, și deși au fost operate concediri colective în acel an, la finalul lui 2005 numărul salariaților se ridica la 17.068, cu doar 12 mai puțini. Această stabilitate se va menține până în 2008. Aceeași situație este și la CFR SA sau CFR Marfă.

Care este situația financiară a "copilului neiubit şi nedorit din interiorul Ministerului Transporturilor"

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a declarat, în repetate rânduri, că societățile feroviare au fost multă vreme ”copilul neiubit şi nedorit” al Transporturilor și a promis că va reduce din datoriile căii ferate.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, declara, la finalul lunii octombrie că avem deja acordul Comisiei Europene pentru a acorda subvenții pentru CFR Călători și CFR SA ca să-și poată achita datoriile către companiile furnizoare de energie, care se ridică la 1,983 miliarde lei, din care 831 milioane lei reprezintă doar penalităţi.

Fiecare companie are, însă, pierderi însemnate. Numai CFR SA înregistra, la finalul anului trecut, pierderi de 1,29 miliarde de lei la o cifră de afaceri de 1,1miliarde de lei. De asemenea, CFR SA are de încasat de la alte companii pestre 3 miliarde de lei. La finalul lunii octombrie, compania anunța reducerea pierderilor în perioada ianuarie-septembrie cu 55,05%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când gaura din bugetul CFR SA se ridica la 583,92 milioane lei. Și cheltuielile au scăzut în această perioadă cu circa 24,4%, potrivit reprezentanților companiei.

CFR Marfă
avea de achitat, la finalul anului trecut, datorii de 1,45 miliarde de lei, respectiv peste 346 de milioane de euro. În același timp, datoriile altor companii, unele de stat, către CFR Marfă se ridicau la 290,5 milioane de lei, circa 69,1 milioane de euro. Compania feroviară de marfă a avut anul trecut o cifră de afaceri de 999,2 milioane de lei.

Compania feroviară de călători avea, la finalul lunii decembrie, cele mai mici pierderi, respectiv 86,4 milioane de lei, avea, însă, datorii de 1,8 miliarde de lei, la o cifră de afaceri de 1,96 miliarde de lei.

Companie    Angajati 1998  Angajați 2011  Cifră de afaceri(lei) Datorii(lei)

CFR SA         47.511                24.953                  1.113.573.570   7.571.751.126
CFR Călători 24.500               14.016                   1.969.188.641   1.828.922.317
CFR Marfă    30.554                8.000                     999.261.834      1.455.773.039

Sursa: Ministerul de Finanțe, CFR SA, CFR Călători, CFR Marfă
Citiți și:
Câți bani mai face CFR Marfă. În 2008, se dorea privatizarea pe un miliard de euro
Cum a crescut timpul petrecut în tren din 1977 și până în 2011
Exclusiv – Președintele Consiliului Concurenței: ”Trebuie mărite sancțiunile în sectorul feroviar”