„Putem spune că lucrările avansează mai încet datorită condiţiilor meteo deosebit de nefavorabile (foarte multă ninsoare în lunii decembrie şi ianuarie), dar acest lucru este oarecum normal şi prevăzut. În paralel, demersurile birocratice necesare pentru a permite derularea proiectului şi lucrările merg mai departe”, au declarat pentru Capital reprezentanţii Astaldi.

Peste 140 kilometri de cale ferată de pe Coridorul IV paneuropean, între Simeria şi Arad, sunt în plin proces de modernizare.

Ministerul Transporturilor, prin CFR, derulează în prezent patru proiecte pentru modernizarea Coridorului IV feroviar, între Simeria şi frontiera cu Ungaria, lucrări în valoare totală de circa 1,65 miliarde de euro. Lucrările de modernizare a căii ferate între Sighişoara şi Simeria sunt finalizate în proporţie de peste 90% şi în decembrie au început recepţiile pe categorii de lucrări. CFR, administratorul infrastructurii feroviare, a demarat procedurile de recepţie pe categorii de lucrări între Simeria şi Sighişoara la începutul lunii decembrie.

Lucrări de modernizare în plină execuţie

Între Sighişoara şi Simeria, lucrările de modernizare aflate în execuţie înseamnă schimbarea liniilor, peroane, instalaţii de siguranţă şi dirijare a traficului, gări, puncte de oprire, poduri, podeţe, tuneluri, pasaje pietonale, treceri la nivel şi substaţii de tracţiune. Aceste lucrări  înseamnă îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar, pe Coridorul IV paneuropean, sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă şi introducerea sistemului de semnalizare de ultimă generaţie ERTMS/ETCS Nivel 2. Lucrările de modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare, finalizate între Simeria şi Sighişoara (aproximativ 144 km), au ca obiectiv general asigurarea interoperabilităţii infrastructurii feroviare de-a lungul Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică), îmbunătăţirea calităţii transportului feroviar şi sporirea vitezei de circulaţie.

Pe lângă construcţia unor porţiuni de traseu nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, cele mai complexe lucrări pe cele patru secţiuni, în lungime totală de 144 km, sunt cele nouă poduri pentru râul Mureş. În prezent, cele mai avansate lucrări sunt pe secţiunile km 614 – Bârzava şi Bârzava-Ilteu, unde se reabilitează şi modernizează calea ferată pe o lungime totală de circa 70 km. Constructorii derulează lucrări civile în staţii-peroane, pe secţiunea 2B Bârzava-Ilteu şi încep proiecte de suprastructură pentru redeschiderea staţiei Bârzava Nouă, „două linii în staţia Bârzava Nouă sunt la nivel, la începtul anului 2019, în martie, se montează şina nouă”.

 

Compania CFR SA gestionează patru şantiere de cale ferată, lucrări în valoare de peste 1,6 miliarde euro, între Arad şi Sighişoara. Am putea spune că abia în 2021, trenurile de călători vor putea circula cu viteza de 160 km/oră între Sighișoara și granița cu Ungaria.

Reprezentanţii CFR spun că verifică lunar evoluţia lucrărilor de modernizare pe cele patru şantiere feroviare deschise în vestul ţării, între km 614 – Gurasada – Simeria. Conform oficialilor CFR SA, pe cele patru şantiere unde este asigurat front de lucru nu se înregistrează decalaje în graficele stabilite, discuţiile fiind însă concetrate pe clarificarea problemelor şi identificarea soluţiilor tehnice optime în zonele de traseu unde se construiesc cele patru poduri noi peste râul Mureş, tunelul nou de la Baţa, noile pasaje din staţiile Mintia şi Deva. O atenţie deosebită îi este acordată şi impactului pe care îl are în desfăşurarea lucrărilor situl arheologic de la Vărădia.

Se lucrează conform graficelor

În prezent, firmele de construcţii care se ocupă de modernizarea celor aproximativ 140 km de cale ferată s-au mobilizat şi lucrează conform graficelor. Pe secţiunea Km 614 – Gurasada – Simeria (141,17 km), contractele pe cele patru loturi de lucrări s-au semnat anul trecut şi au o valoate totală de circa 7,5 miliarde lei. Oficialii CFR SA au semnat primele două contracte, în mai 2017, cu asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL pentru reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan – European, lucrări în valoare totală de circa 3,45 miliarde lei. Pentru lotul 1 km 614 – Cap Y Bârzava, contractul de modernizare are valoarea de 1,689 miliarde lei, iar pentru secţiunea Bârzava – Cap Y Ilteu valoarea lucrărilor se ridică la 1,763 miliarde lei.

Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems România este constructorul subsecţiunilor km 614 –  Bârzava (2A) şi (2B) Bârzava – Ilteu. Perioada de finalizare proiectelor este anul 2020.

Lucrările, care au o durată prevăzută prin contract de 36 de luni, au început în luna iunie 2018. Asocierea are astfel un termen de trei ani pentru executarea lucrărilor de modenizarea a infrastructurii feroviare, electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR).

Te-ar putea interesa și: