Era foare tânără când a decis că drumul ei nu este Dreptul. Condusă de o dorință uriașă de a crea, de a-și materializa ideile în creații speciale, Cristina Bâtlan a devenit, în scurt timp, una dintre cele mai de succes femei de afaceri din România. Astăzi, brandul care a făcut-o celebră a ajuns să fie prezent în mai multe magazine din România și din străinătate.

Capital: Cum definiți succesul unei femei într-o lume a afacerilor predominată de bărbați?
Cristina Bâtlan: Acum este o modă și toată lumea spune că susține femeile. Este o modă să lansăm femei, o modă să apară femei președinte. Probabil că femeile care reușesc în această lume au o parte masculină mai dezvoltată decât femeile care nu reușesc. Și, încă un lucru foarte important: „să îți placă ceea ce faci“. Mie îmi place ceea ce fac și sunt recunoscătoare că am renunțat la timp la Facultatea de Drept. Iar Musette înseamnă astăzi peste 500 de oameni. Avem magazine în străinătate, avem clienți din toată lumea.

Capital: Câte magazine deschi­deți anul acesta?
Cristina Bâtlan: Nu știu dacă ne vom permite să deschidem mai mult de cinci magazine în 2016. Și mă refer la magazine proprii. Probabil că lucrurile ar sta altfel dacă am face producție în altă parte, ceea ce este imposibil. Am încercat, nu se poate. Produsul Musette este un produs particular, făcut cu multă atenție. Atunci când cerem această atenție unui alt producător, prețul de producție este exorbitant. Poate că echipa noastră este specială, poate că oamenii noștri sunt vrăjiți, au magie. Ei știu că produsul trebuie să fie perfect. Fără să coste mult. Ar trebui, probabil, să creștem prețul cu 50% ca să corelăm producția cu nevoia de vânzare. Sau cu nevoia de cumpărare a clientului. Dar nu facem acest lucru. Conceptul Musette este: „Un produs foarte bun la un preț pe care să ți-l poți permite“. Nu trebuie să faci niște sacrificii, să muncești o lună ca să îți cumperi o pereche de pantofi așa cum se întâmplă la casele mari. Și nu suntem cu nimic mai prejos din punct de vedere calitativ. Mai mult chiar, suntem prezenți în toate marile reviste de modă și la târgurile internaționale.

Capital: Câți ani aveați când ați făcut pasul în tabăra antreprenorilor?
Cristina Bâtlan: Aproape 20 de ani. Atunci am făcut primul import de țesături. Așa am început, cu țesături.

Capital: De unde ați moștenit spiritul antreprenorial?
Cristina Bâtlan: Cel mai probabil de la străbunici. Sau poate dintr-o altă viață. Dar important este ceea ce fac acum. Ultima mea experiență este legată de „a trăi în prezent“. Eu creez pentru viitor, primesc niște date legate de vânzările din trecut, de colecțiile din trecut și trebuie să produc unele pentru viitor. Și am uitat de prezent. Experiența despre care vorbeam  se referă la călătoria mea în India. Am stat o lună acolo, într-un „Vipassana center“, un centru special de meditație, înființat de Satya Narayan Goenka (maestru spiritual al meditației Vipassana). Este un centru unde nu comunici cu nimeni. Doar meditezi. Un lucru extraordinar pe care ar trebui să-l facă toți oamenii.

Capital: Dacă ar fi să dați un sfat unei femei care dorește să înceapă o afacere în domeniul modei, care ar fi acesta?
Cristina Bâtlan: În India am întâlnit o tânără care studia arhitectura, dar își dorea să se mute la design. Și m-am întrebat în sinea mea dacă aș mai îndruma pe cineva la Facultatea de Modă. Iar răspunsul a fost „Nu“. De exemplu, în arhitectură, poți construi lucrurile bune mai repede și mai ușor. Pe când în modă, dacă nu ești atent, poți să faci lucruri care nu sunt bune. Și m-am mai întrebat daca eu, cu mintea de acum, aș face din nou modă. „Da, aș face“. Doar că acum știu mult mai multe lucruri decât știam în urmă cu mai mulți ani. Altfel, e foarte ușor să fii superficial. Faci trei postări, trei reclame și forțezi omul să consume ceea ce nu are nevoie. Să consume a 300-a pereche de pantofi. De ce îți trebuie 300 de perechi? În schimb, dacă faci o colecție care durează trei-patru sezoane, ei bine, lucrul acesta este corect. 

Capital: Câteva titluri de cărți pe care le preferați.
Cristina Bâtlan: Sunt foarte multe cărți pe care le-am citit cu plăcere, însă, dacă ar fi să mă refer la momentul prezent, îmi plac foarte mult Rumi, un poet persan extraordinar și Nisargadatta Maharaj, care a scris „Eu sunt Acela“. Nu contează de câte ori îi citești, întotdeauna înțelegi altceva. Tocmai pentru că tu te dezvolți, în sens spiritual. Iar ca să ajungi să fii pur, trebuie să scapi de o grămadă de lucruri pe care le-ai acumulat inutil. Până la jumătatea vieții inveți, acumulezi. De la jumătatea vieții, începi să arunci ceea ce nu îți mai folosește.

Pe scurt, despre Musette:

– Creatoarea brandului Musette inovează continuu, pantofii fabricați în România fiind vânduți în mai multe țări;

- Deține împreună cu Roberto (soțul) și Alin Bâtlan (fratele) afacerea de 16 milioane de euro a familiei;

– Musette produce în două fabrici proprii: una de genți și accesorii, în București, iar cealaltă de pantofi, la Huși;

– Anul trecut, capacitățile de producție au crescut cu 25-30%, în urma unor investiții de circa 400.000 euro.