A renunţat la un job bine plătit pe Wall Street pentru a-şi lansa propria afacere în SUA. Apoi, a renunţat la New York pentru a porni un business în Bucureşti. Acum, vrea să se extindă din capitala Romåniei la nivel global.

Pentru Adrian Amariei (46 de ani), ideea de a ajunge manager într-o companie multinaţională nu este foarte liniştitoare, deoarece acest lucru s-ar întåmpla în situaţia unui eşec în cariera pe care a ales-o, cea de antreprenor. După ce a absolvit MBA-ul la Massachussets Institute of Technology, în 1996, ofertele de joburi de la marile corporaţii nu au încetat să vină. Timp de aproape doi ani, a încercat postura de angajat pe Wall Steet şi a constatat că nu este ceea ce i se potriveşte. „Eu am abilităţi de creator de companii, şi nu de general manager de corporaţie“, explică Adrian Amariei. Şi mai are încă o particularitate, aceea de a gåndi tehnologii sau produse care sunt, de obicei, cu mult înaintea cerinţelor pieţei.

Această abilitate l-a ajutat foarte mult în SUA, unde, în 1998, a lansat compania iMediation. În numai doi ani, aceasta a atras finanţări de aproximativ 90 de milioane de dolari de la fondurile de venture capital, trezind atenţia unor importante publicaţii precum Forbes, Wall Street Journal sau Les Echos. Dar, în anul 2000, cånd a luat decizia de a se întoarce în Romånia, a descoperit că a fi prea inovator este foarte riscant şi costisitor. După doi ani în care a dezvoltat o tehnologie revoluţionară pentru industria telefoniei mobile, în care a investit 2,5 milioane de dolari şi pentru care a obţinut brevete de invenţie în mai multe ţări, a realizat că firmele de pe piaţa autohtonă nu erau interesate, în acel moment, de softul dezvoltat de el. „Softul dădea unui operator de telefonie mobilă posibilitatea să extragă maximum de valoare economică din reţeaua sa şi din baza de clienţi pe care o are, variind preţurile cu discounturi dinamice în timp real“, explică antreprenorul. De exemplu, dacă reţeaua operatorului de telefonie mobilă este foarte puţin încărcată la un moment dat, într-o anumită zonă, firma se poate uita în baza de date să vadă ce clienţi sensibili la preţ are şi le trimite un discount temporar de două ore, dacă vorbesc din zona în care reţeaua nu este folosită optim. Este ca şi cum locurile goale dintr-un avion sunt oferite la preţuri semnificativ mai mici înainte de decolare, pentru a nu se zbura cu locuri libere.

Romånia, piaţă de testare înaintea lansării mondiale

113-15126-20_adrianamarie2_cc_26.jpg„Tehnologia noastră a fost gata prin 2002, dar bugetele pentru IT şi tehnologii noi ale companiilor de telecomunicaţii au început să crească prin 2005. Diferenţa aceea de aproape trei ani ar fi fost sufocantă pentru noi. Aşa că a trebuit să transformăm lămåile în limonadă“, continuă Adrian Amariei. „Am luat componenta de messaging din acea tehnologie şi am modificat-o, în scopul de a fi relevantă pentru clienţi din alte industrii, printre care serviciile financiare şi retail“, adaugă antreprenorul. Această strategie a sporit şansele de reuşită, pentru că numărul de posibili clienţi cărora li se adresează serviciul este foarte mare, în timp ce, pentru varianta iniţială, existau numai patru-cinci clienţi în fiecare ţară – companiile de telefonie mobilă. Aşa a luat fiinţă, în 2002, la Bucureşti o nouă firmă, Axonite, ce oferă servicii de comunicaţii automatizate, prin care li se oferă companiilor posibilitatea să fie în contact interactiv, în timp real, cu baza lor de clienţi. „Iniţial, am început cu remindere de plată şi, ulterior, am extins serviciile la mai multe ocazii de comunicare cu baza de clienţi a unei firme, cum ar fi înştiinţări despre stadiul procesării unei cereri de finanţare“, explică Amariei.

Noua tehnologie este gåndită pe trei niveluri de complexitate. În primul, se face un management al canalului de comunicare şi se alege dacă mesajul se trimite către clienţi prin e-mail, voce sau SMS. Cel de-al doilea este managementul conţinutului mesajului, care poate fi personalizat în timp real, inclusiv pentru mesaje trimise automat, la un moment dat, la zeci de mii de clienţi. Cel de-al treilea nivel de complexitate este contextualizarea mesajului. „De-a lungul zilei, săptămånii sau anului, interesele unei persoane şi percepţia sa despre un mesaj se schimbă în timp. Într-un fel percepi dimineaţa un mesaj despre cafea şi altfel unul despre vin. Similar, la ora zece seara un mesaj despre cafea nu trezeşte acelaşi interes ca unul primit dimineaţa“, spune Amariei. De fapt, cu acest al treilea nivel de complexitate, în care conţinutul mesajelor poate varia inclusiv în funcţie de temperatura de afară din zona în care se află receptorul mesajului, antreprenorul mărturiseşte că a reuşit să impresioneze analiştii companiei de consultanţă Gartner şi speră să facă furori pe piaţa internaţională, unde a început recent să-şi prezinte serviciile şi unde se aşteaptă să semneze cåteva contracte importante în lunile viitoare. „Noi începem prin a experimenta serviciile şi a avea clienţi în Romånia, dar întotdeauna avem viziunea unei aplicabilităţi mondiale“, spune Adrian Amariei.

Venituri de 200.000 de euro pe angajat în 2008

113-15127-20_adrianamariei3_cc_26.jpgÎn Romånia afacerea a crescut accelerat în ultimii ani, chiar dacă are o tehnologie revoluţionară, şi va ajunge la o cifră de afaceri de peste un milion de euro în 2008, cu o echipă de numai cinci angajaţi. Acum, îşi evaluează afacerea la aproximativ cinci milioane de euro, iar pentru anii viitori antreprenorul se aşteaptă la un ritm de creştere circa 300% pe an, motiv pentru care şi planurile sale sunt mari. „Axonite va primi atenţia fondurilor de venture capital şi va creşte într-o companie multinaţională. În viitorii doi ani, mă aştept să mi se reducă participaţia în companie de la 100% la, probabil, sub 10%. Este un proces absolut normal. Eu am mai trecut prin asta“, afirmă Adrian Amariei. Cu banii obţinuţi în momentul în care va ieşi din afacere, antreprenorul speră să-şi cumpere şase luni de timp liber în care să citească, să îşi finanţeze din nou doi ani la MIT, unde vrea să studieze ştiinţele cognitive, şi să finanţeze, evident, lansarea unor noi companii la care se gåndeşte deja.

ÎN COMPANIA GIGANŢILOR

PRIMII PAŞI Adrian Amariei a absolvit Facultatea de Automatică din Bucureşti în anul 1988. După absolvire, a lucrat în cercetare la Automatica. În 1991 a emigrat în Germania, unde a stat pånă în 1994, cånd a decis să urmeze un masterat în administrarea afacerilor în SUA, la MIT.

PRIMA AFACERE După absolvire a lucrat pe Wall Street. În 1998, a lansat compania iMediation, care dezvolta software ce le oferea firmelor posibilitatea să îşi våndă produsele şi serviciile pe internet, în parteneriat cu distribuitorii tradiţionali.

CONFIRMARE În doi ani, firma a atras 90 de milioane de dolari în trei runde de finanţare şi era evaluată, în septembrie 2000, la peste 220 de milioane de dolari. În acel moment, Adrian Amariei mai deţinea numai 5% din afacere. Printre acţionari erau General Electric, Philips, Fondul de Investiţii al Guvernului din Singapore, Deutsche Bank, Intel, Viventures şi fostul preşedinte al Netscape Europe, care primise funcţia de CEO la iMediation.  

EXIT Compania iMediation a fost preluată în 2002 de HAHT Commerce, după ce acţiunile firmelor dot com au intrat în declin. Suma pe care a cåştigat-o la final Adrian Amariei a fost sub cinci milioane de dolari.