Prima parte a acestei luni a adus două recorduri: preţul internaţional al petrolului a depăşit pentru prima dată pragul psihologic de 100 de dolari pe baril, iar în România motorina a devenit mai scumpă decât benzina.

Cotaţia tiţeiului a ajuns, pentru o zi, la peste 100 de dolari barilul, iar volatilitatea preţului continuă să fie foarte ridicată. În opinia specialiştilor de la Institutul de Economie Mondială din Bucureşti (IEM), tensiunea de pe această piaţă este cauzată de un complex de factori, cum ar fi cererea în creştere din partea Chinei şi SUA, scăderea ofertei de ţiţei a OPEC în 2007 comparativ cu 2006 cu aproximativ 6%, dar şi excesul de capital de pe pieţele financiare internaţionale. „Un factor important care a indus creşterea accentuată şi instabilitatea preţurilor a fost reîntoarcerea pe pieţele petroliere la termen a unor investiţii masive provenite din fondurile private de pensii din SUA şi din alte fonduri speculative“, consideră Mariana Papatulică, cercetător în cadrul IEM.

Pentru acest an, analiştii au păreri împărţite cu privire la evoluţiile pieţei. În timp ce reprezentanţii Rompetrol consideră că preţul petrolului va fi cuprins între 100 şi 150 de dolari pe baril, un raport al Băncii Mondiale prognozează un preţ mediu de 84,1 dolari pe baril în 2008.

Ofertă deficitară de motorină

85-9931-graf.jpgDincolo de previziuni, cotaţiile ridicate şi volatilitatea mare din ultimii ani au început să producă efecte neaşteptate. „Încă din anul 2005, în dinamica preţurilor motorinei Diesel pe pieţele spot vest-europene a intervenit un fenomen mai puţin uzual: preţurile au atins valori extrem de ridicate, inversându-se raporturile tradiţionale de preţ dintre benzină şi motorină, în favoarea ultimei, deşi benzina este un produs cu grad superior de prelucrare“, spune Mariana Papatulică.

Tendinţa de pe piaţa europeană s-a propagat şi în România la începutul acestui an, când motorina a devenit mai scumpă decât majoritatea benzinelor. „Modificarea preţului motorinelor începând cu data de 1 ianuarie 2007 este motivată de creşterea nivelului în euro al accizelor, aplicabile începând cu această dată. Astfel, de la 1 ianuarie 2007, acciza la motorină a crescut de la 307,59 la 325 euro/tonă, iar pentru motorina cu conţinut de biodiesel de la 301,44 la 325 euro/ tonă“, spune Dan Pazara, directorul de comunicare al Petrom.

Scumpirea motorinei este de aşteptat să producă efecte inclusiv în preferinţele românilor de alegere a automobilelor. Cu atât mai mult cu cât se va putea menţine la un preţ mai ridicat şi în viitor ca efect al unui dezechilibru în structura ofertei rafinăriilor europene. „Rafinorii vest-europeni nu pot produce încă o cantitate suficientă de Diesel pentru a satisface cererea. Potrivit unei prognoze a firmei Hackworth and Lhore, oferta de motorină va rămâne deficitară deoarece ritmul de creştere a cererii va fi superior celui de construire a noilor capacităţi de producţie“, conchide Mariana Papatulică.