Aceasta deși calendarul inițial privind amestecul de biocomponente în carburanți, stabilit în 2011, prevedea că, de la începutul acestui an, ponderea componentei bio din motorină va crește la 6%.
Următorul pas în creșterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, când ponderea obligatorie va fi de 8%.
La motorină, cota de biodiesel este în prezent tot 5% și va rămâne așa până la 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%.
Cotațiile bursiere ale componentelor bio care se amestecă în benzină și motorină sunt mai mari decât cele carburanților, astfel că scăderea ponderii biocomponentelor determină, teoretic, reducerea prețului final la pompă.
Spre comparație, la mijlocul lunii decembrie, cotația biodieselului era de circa 1.360 de dolari pe tonă, iar prețul motorinei era de 950 de dolari pe tonă. În ceea ce privește cotația biocomponentelor pentru benzină, aceasta era de circa 975 de dolari pe tonă, în timp ce cotația benzinei era de 960 de dolari pe tonă.
În nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentanții Departamentului pentru Energie, inițiatorii proiectului, au precizat că ‘în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2014 a obligației de a introduce pe piață benzină cu un conținut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncționalități la nivelul pieței carburanților’.
Printre aceste disfuncționalități se numără ‘existența impedimentelor de natură tehnică constatate în utilizarea acestui tip de benzină de către autovehiculele aflate în circulație, produse în general anterior anului 2000, structura parcului auto vizat fiind însă eterogenă și diferind funcție de fiecare producător de autovehicule. Acest fapt reprezintă o situație obiectivă ale cărei efecte prejudiciabile asupra consumatorilor, furnizorilor de carburanți și producătorilor și importatorilor de autovehicule trebuie diminuate în mod corespunzător’.
În nota explicativă se mai arată că, dacă s-ar fi sărit la cota de 6%, petroliștii ar fi trebuit să introducă pe piață două tipuri de benzină, unul pentru mașinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, și un tip de benzină pentru mașinile mai vechi.
"Menționăm că la nivel comunitar există în prezent doar 3 state membre (Franța, Germania și Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstanțele economice și de natură tehnică existente în aceste state fiind mult mai prielnice decât cele din România. Trebuie subliniat faptul că chiar și în aceste state este menținută disponibilitatea pe piață și a benzinei E5. Comercializarea de către furnizori numai a benzinei cu conținut de biocarburant de minim 6%, va lăsa deținătorii de autovehicule a căror funcționare nu este compatibilă cu E10 fără o alternativă viabilă de alimentare cu carburanți’, se numără printre argumentele Departamentului pentru Energie.
Nivelul de biodiesel în motorină ar fi trebuit să ajungă la 6% încă de la începutul anului 2013, însă, în toamna anului 2012, companiile petroliere au reclamat faptul că nu au pregătit infrastructura necesară trecerii la noile rețete, dar au exprimat și suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la mașinile de generație mai veche.
Hotărârea de Guvern publicată luni în Monitorul Oficial prevede și faptul că furnizorii de carburanți trebuie să reducă, până la 31 decembrie 2020, nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră cu 10% față de 2010. Ca punct intermediar, la 31 decembrie 2018 emisiile trebuie reduse cu 6%. AGERPRES