Magenta obligată să elimine clauzele abuzive, mii de abonați pot solicita acum restituirea banilor
Magenta, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din Austria, se confruntă cu un adevărat cutremur juridic după ce mai multe clauze din contractele sale au fost declarate abuzive de instanță.
Decizia, obținută de Camera Muncii din Austria (Arbeiterkammer), deschide drumul pentru ca mii de abonați să solicite returnarea sumelor plătite nejustificat, scrie ziarulromanesc.at.
Șocul pentru clienții Magenta este cu atât mai mare cu cât instanța a vizat nu mai puțin de 16 prevederi contractuale, considerate dezechilibrate și ilegale, ceea ce obligă operatorul să elimine definitiv aceste practici. Clienții pot cere acum bani înapoi pentru dobânzi de întârziere, taxe de somație sau comisioane de returnare, toate declarate nejustificate de lege.
Ce s-a decis la tribunal
Conform publicației finanz.at, instanța a stabilit că Magenta a aplicat practici neloiale, printre care:
- perceperea unor dobânzi de întârziere ce ajungeau până la 12%, deși legea impune o limită mult mai mică;
- impunerea unor comisioane fixe de 17 euro pentru fiecare somație transmisă, indiferent de valoarea restanței;
- taxe considerate exagerate pentru returnarea automată a unor plăți, fără o justificare reală în raport cu serviciul prestat.
În urma sentinței, operatorul Magenta a semnat un acord oficial de încetare și s-a angajat să elimine aceste clauze din viitoarele contracte. Totodată, instanța a confirmat că respectivele prevederi nu mai pot fi aplicate în niciun contract existent.

Cum pot clienții să-și recupereze banii
Arbeiterkammer îi sfătuiește pe toți abonații Magenta să-și verifice cu atenție facturile anterioare, în special în ceea ce privește:
- penalitățile pentru întârzierea plăților;
- taxele pentru somații;
- comisioanele percepute pentru returnarea banilor de către bancă.
Dacă identifică astfel de sume, clienții pot solicita rambursarea acestora. Camera Muncii pune la dispoziție inclusiv un model de cerere ce poate fi trimis către Magenta pentru recuperarea banilor.
Decizia împotriva Magenta vine după o serie de măsuri legale care au vizat recent și alte domenii, precum sectorul bancar și cel energetic. Doar în ultimele luni, mii de clienți ai Santander Consumer Bank au primit înapoi comisioane abuzive, în baza unei hotărâri a Curții Supreme privind contracte de credit semnate între 2015 și 2023.