Unul dintre cele mai recente cazuri in care fondurile contribuabililor au luat o destinatie controversata a avut loc in aceasta primavara, la Senat. Desi membrii Biroului Permanent aveau la dispozitie Volkswagen-uri fabricate in 1999, deci aproape noi, s-a luat decizia schimbarii acestora. Masinile nemtesti au fost inlocuite cu unele de productie autohtona, dar cu preturi piperate Daewoo Leganza, la 17.000 de euro bucata.
Trei dintre cei 11 membri ai conducerii Senatului au refuzat sa-si schimbe masina. Desi a votat pentru inlocuire, vicepresedintele Doru Ioan Taracila a decis sa pastreze autoturismul VW, motivand ca acesta „este mai sigur”. Dupa cele 136 de Dacia SupeRNova Clima achizitionate in 2001 (alte 345 fiind cumparate atunci de Camera Deputatilor), cele 30 de Daewoo Nubira cumparate in 2002 (33 la Camera) si cele 8 Leganza de acum vor urma cateva autoturisme de teren (intre 2 si 5), probabil tot Jeep Grand Cherokee, cele 5 existente deja „nefiind suficiente in caz de actiuni de protocol”, dupa cum ne-a explicat chestorul Dumitru Badea (PRM).
Trebuie spus ca toate masinile au fost achizitionate prin negociere cu o singura sursa. Este o procedura destul de uzitata, atat la Senat, cat si la Camera Deputatilor, in cazul producatorilor interni, si care lasa loc, desigur, de speculatii privind modul de alegere a furnizorului.
Dar nici licitatiile nu sunt mai sigure. Potrivit unor surse din Camera Deputatilor, se intampla deseori sa castige cine trebuie, si nu cine are cel mai bun raport calitate – pret. Printre metodele utilizate se numara indepartarea din start a concurentilor periculosi, prin stipularea unor conditii dure sau chiar absurde de participare. De exemplu, cifre de afaceri enorme sau castigarea anterioara a unor contracte mari cu statul. Apoi, chiar daca li se permite sa depuna oferte, unele firme sunt eliminate pe motive ca „stersaturi in formularul B2” sau „stampila ilizibila pe scrisoarea de garantie bancara”. Sau li se comunica, sec, ca desi au avut pretul cel mai mic, calitatea nu este cea dorita, aceasta fiind, desigur, apanajul companiei cu pile sau cu patroni generosi.
Dupa castigarea unei licitatii, si mai simpla este pastrarea pe vecie a furnizorului. Conform legii, exista posibilitatea „valorificarii mijloacelor fixe prin schimbarea acestora cu alte bunuri noi de acelasi fel”. Metoda s-a aplicat acum un an si jumatate, cand, ramasa cu un excedent financiar la sfarsitul anului, Camera a inlocuit dintr-un foc cele 13 Mercedes-uri vechi de 3 ani cu unele noi-noute.

Cum mai pierdem bani

· Deputatii si-au cumparat automate de cafea cu 75 milioane lei bucata si distribuitoare de cuburi de gheata, cu 25 milioane;
· Presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, a efectuat in mai o vizita de zece zile in Peru, Columbia si Chile. Doar biletele de avion si cadourile au costat un miliard lei, cazarea, diurna si transportul intern au mai insemnat un miliard;
· Sistemul de securizare a Camerei Deputatilor va costa in total 100 miliarde de lei. Alesii nu se simt in siguranta in Casa Poporului, de aceea au nevoie de camere video de supraveghere, senzori cu infrarosu si celule fotoelectrice;
· Fiecare parlamentar are in dotare un telefon mobil cu 350 pana la 900 de minute gratuite lunar. In plus, de curand, deputatii au primit cate un telefon nou, desi celelalte erau inca in buna stare de functionare;
· Un simpozion de trei zile organizat la Iasi pe tema originii ceangailor a fost platit de cele doua camere, costand peste un miliard de lei;