Petrecerea, cadourile si bonusurile de Craciun pentru angajati, dar si pentru prieteni pot costa o companie care se respecta mai mult de 15.000 de dolari. Tot la sfarsitul anului conducerea stabileste cresterile de salarii pentru anul urmator.
Daca in urma cu cinci ani cel mai utilizat model de cadou promotional de Sarbatori erau felicitarile personalizate, acum doar institutiile guvernamentale isi mai permit (daca se poate spune asa) sa trimita de Craciun numai deja banalele plicuri cu felicitari. Motivul este simplu si tine, in primul rand, de lipsa banilor. Bugetele de cheltuieli ale ministerelor si agentiilor guvernamentale nu contin si capitole referitoare la obiecte promotionale. De fapt, ar fi chiar culmea ca Ministerul Finantelor, de exemplu, sa trimita cadouri contribuabililor persoane juridice pentru simplul motiv ca si-au platit la timp impozitele si taxele.
Una dintre cele mai interesante initiative apartine de ani buni companiei Coca-Cola HBC Romania. Fiecare partener insemnat pentru grupul american (inclusiv mass-media) primeste drept cadou un brad impodobit cu globuri si beteala, dar si un cos cu cozonaci si, bineinteles, cateva baxuri de Coca-Cola. Atentiile respective nu sunt trimise prin posta, ci sunt livrate direct de un Mos Craciun veritabil (afirmatia este perfect valabila in cazul unei companii multinationale).
Tempo Advertising a avut anul acesta o idee trasnita, care venea din partea celei mai creative agentii de publicitate. Oamenii de la departamentul de creatie s-au gandit sa trimita clientilor si partenerilor o cutie in care au introdus confeti, un ac de siguranta, un fluier si, nu in cele din urma, un plasture. „In timpul vacantei noastre utilizati Tempo Holiday Survival Kit 2002, pentru a va mentine buna dispozitie”. Meda Popea de la departamentul de PR al agentiei spune ca ideea pachetului respectiv a fost gasita in urma organizarii unui pitch in randul oamenilor de la creatie. „Au fost foarte multe proiecte si a castigat cel mai bun”, spune Meda.
Nici baietii de la Graffiti BBDO nu au ramas mai prejos anul acesta. Dupa deja vestitul spray Graffiti trimis anul trecut, pentru Sarbatorile din 2001 a fost ales un cadou interesant. Fiecare prieten al agentiei de publicitate a primit o pereche de manusi. Semnificatia devine mai interesanta daca ne amintim ca Graffiti a implinit anul acesta zece ani. Pornind de la ideea ca este vorba de „primii ani. Numarati pe degete”, creativii de la Graffiti ne spun ca degetul mic este „mic-mic, da’ voinic”, inelarul este pentru „la bine si la rau”, mijlociul este o „oferta speciala pentru concurenta ta”, degetul aratator ne arata unde vrem sa ajungem, iar degetul mare iti ureaza „un an bun”.
Foarte multi mi-au spus ca nu ar fi interesant sa scriu ce cadouri a trimis trustul Ringier colaboratorilor si clientilor fideli. Un cosulet cu bomboane de pom inscriptionate cu brandurile Capital si Libertatea, un portvizit si o agenda a primit fiecare dintre participantii la decernarea premiilor Oskar Capital. Dar atat cu autoreclama.
Cornel Cojocaru, purtatorul de cuvant al Bancii Comerciale Romane, spune ca in momentul in care au fost alese cadourile de Craciun
s-a ridicat problema diversificarii lor. „Ne-am gandit ca ar fi bine sa alegem cadouri care sa indeplineasca trei standarde: originalitate, utilitate si discretie (lipsa de ostentativitate)”, spune Cojocaru. Cu alte cuvinte, atentiile trimise de BCR clientilor si partenerilor au incercat sa iasa din tipicul celorlalte companii: fara inscriptionare cu insemnele companiei.
Tot mai multe firme intra in luna decembrie in febra donatiilor de caritate pentru casele de copii sau de batrani. Nimeni nu intelege de ce astfel de momente sunt mediatizate puternic de televiziuni. In definitiv, ce rost are sa-ti faci reclama pentru ca ai donat nu stiu cate milioane de lei unor persoane neajutorate? Unii spun ca asta conteaza si ca, prin urmare, lumea trebuie sa auda cat de caritabila este compania x. Ironia sortii: baroana Nicholson, care in ultimele luni a aratat cu degetul autoritatile romane in problema protejarii copiilor orfani, a participat la petrecerea de Craciun a Guvernului, unde au fost date cadouri si orfanilor. Acolo de unde vine doamna Nicholson exista o vorba mare: „thanks but no thanks”.    

Nici de Craciun calul de dar nu se cauta la dinti

Sefii de companii ar inlocui bucurosi cadourile, cu felicitari electronice
Pentru majoritatea firmelor care se respecta, alegerea cadourilor de Craciun poate sa insemne o adevarata povara. Noua companii din zece ar prefera ca singura atentie sa fie o felicitare in varianta electronica. E cea mai ieftina si ajunge cel mai repede la client.
Zece angajati din tot atatia si-ar dori ca primele si bonusurile de Craciun sa fie inlocuite cu o masina sau un apartament. Intrebarea sefilor este insa urmatoarea: este deductibila aceasta cheltuiala? In plus, ei le mai spun angajatilor ca fiecare are dreptul sa viseze si ca ar face bine ca mai intai sa-i trimita o scrisoare lui Mos Craciun. Si daca Mosul spune da, atunci sa stiti ca si el mai greseste cateodata.
Anul trecut, Larry Ellison, seful cel mare de la Oracle, a organizat o tombola extrem de interesanta pentru angajatii cu functii de conducere la nivelul firmei americane de IT: intr-un bol au fost introduse tot felul de premii. Aici intervine insa momentul palpitant: unele premii constau in acordarea unor actiuni Oracle. Altele insa il anuntau pe angajat ca tocmai i s-a redus salariul cu 10%. Nu va putem spune cine au fost norocosii si cine s-a ales cu un venit mai mic. Sefii nostri spun insa ca ideea domnului Ellison este foarte buna.
Traversand Atlanticul, despre vedetele dambovitene citim tot mai des, la rubrica mondena a revistelor, declaratii despre ce parfum Armani sau costum Hugo Boss a mai primit anul acesta nu stiu ce om de afaceri autohton. Psihologii incadreaza acest tip de cadouri in categoria Sarbatorilor de iarna cu iz de snobism. Un snobism care nu poate fi vindecat nici cu Prozac si nici cu Rudotel. Lucian Mandruta, singurul ziarist roman care a stat de vorba cu Bill Gates, le spunea de curand prietenilor cat de simplu se poarta un individ a carui avere este mai mare decat produsul intern brut al Romaniei. Dar poate cea mai interesanta petrecere de Craciun a fost cea organizata de o companie britanica la muzeul londonez de stiinte naturale, in sala dinozaurilor. Fiecare angajat a primit drept cadou un ou de dinozaur si o scrisoare in care era anuntat ca este fericitul beneficiar al unui hectar de pamant in Congo.