Trendul descendent urmat, în ultimul an, de tarifele operatorilor aerieni pentru destinaţiile interne a făcut ca, pe unele rute, să fie mai ieftin să iei avionul decât trenul sau autocarul.

Bucureşteanca Raluca Mihalcea (28 de ani) conduce o companie de consultanţă în management ai cărei clienţi sunt răspândiţi în toată ţara. Specificul jobului o obligă să se deplaseze destul de des la sediile acestora, uneori pentru vizite de câteva zile, alteori pentru doar câteva ore. Date fiind distanţele mari, exclude din start deplasarea cu trenul ori cu maşina, singura soluţie, nu doar mai rapidă, ci şi mai ieftină în ultima vreme, fiind cea reprezentată de cursele aeriene interne. „Am câţiva clienţi la Timişoara, aşa că, uneori, plec dimineaţa cu o cursă aeriană, iar după-amiaza mă întorc pentru o altă întâlnire în Capitală“, spune aceasta. „E drept, sunt cazuri în care biletul de avion costă cu până la 50 de euro mai mult decât unul de tren, însă doar atunci când fac rezervarea de pe o zi pe alta, dar câştig, ca timp, aproape o zi“, adaugă Mihalcea. Însă nu numai oamenii de afaceri au realizat cât de importantă poate fi deplasarea cu avionul, ci şi alte categorii de clienţi, atraşi de tarifele competitive, dar şi de confortul şi rapiditatea deplasării.

Intuind potenţialul de creştere al cererii pentru rutele interne, operatorul low-cost Blue Air a decis, în 2008, să promoveze în ofertele sale şi destinaţiile principale din ţară, iar strategia sa urmăreşte ca în fiecare an să mărească numărul de rute acoperite. Ultima intrată pe harta Blue Air este Timişoara, operabilă din această lună. Tarifele biletelor de avion pornesc de la câteva zeci de euro şi ajung la 100 de euro în cazurile de excepţie, când locurile sunt rezervate cu puţin timp înaintea decolării. „Nu neglijăm piaţa internă, iar când va fi cerere şi pentru alte rute, vom introduce curse noi“, spune Florentina Ivan, di­rectorul de marke­ting al companiei. Pe creşterea traficului mizează şi Carpatair. „Pentru 2010, estimăm o majorare de 15%-20% a traficului domestic între punctele din România“, susţine Paula Ardelean, vicepreşedinte al operatorului.

În prezent, lider detaşat pe rutele interne este compania Tarom, care deţine o cotă de piaţă de peste 70%. Tarifele practicate de operatorul naţional pornesc de la 34 de euro, pentru un zbor dus-întors pe ruta Bucureşti-Bacău. De asemenea, un bilet de avion pentru Bucureşti-Timişoara poate fi achiziţionat cu 79 de euro. Durata zborului: aproape o oră. O alternativă este oferită de Blue Air, al cărui tarif ajunge la doar 40 de euro. Spre comparaţie, pe aceeaşi rută, un bilet de tren, la clasa I cu Intercity costă echivalentul a circa 60 de euro, însă durata călătoriei depăşeşte opt ore. Cei care optează pentru călătoria cu autocarul plătesc echivalentul în lei a 30 de euro, dar atât durata călătoriei, cât şi disconfortul sunt mult mai mari. De asemenea, dacă un bilet de tren pentru o călătorie pe ruta Timişoara – Cluj-Napoca costă 42 de euro, cei care aleg să zboare cu Carpatair vor plăti mai mult cu doar 20 euro, însă vor parcurge această distanţă în cel mult 30 de minute, faţă de cele cinci ore pe care le-ar fi pierdut dacă ar fi mers cu trenul. Un alt exemplu este situaţia în care un om de afaceri clujean trebuie să ajungă la Bucureşti: va plăti 28 de euro dacă va merge cu un tren Intercity, însă va pierde nouă ore, dar dacă va alege deplasarea cu avionul va scoate din buzunar doar 20 de euro, pentru 45 de minute de zbor cu Blue Air.

O afacere de 45 milioane euro

Intens concurat de operatorii aerieni şi de transportatorii rutieri, CFR a pierdut, în 2009, 13% din totalul pasagerilor (care a ajuns la 65 milioane), deşi din septembrie 2007 nu a mai majorat preţul biletelor. Potrivit reprezentanţilor industriei aeriene, potenţialul de pasageri pentru rutele interne este de 800.000-900.000 de persoane pe an (însemnând venituri totale de 40-45 de milioane de euro, la un tarif mediu de 50 de euro), în condiţiile în care companiile aeriene au transportat aproximativ 600.000 de pasageri (circa 500.000 – Tarom, peste 55.000 – Carpatair şi câteva mii – Blue Air).

Pentru 2010, estimăm o creştere de 15%-20% a traficului între destinaţiile din România.
Paula Ardelean, vicepreşedinte Carpatair

200-48755-capital_15.jpg