Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a început elaborarea documentației pentru licitația privind proiectarea și construcția celor șase tronsoane ale secțiunii montane a autostrăzii A8 (Leghin-Miercurea Nirajului). Compania a demarat și demersurile procedurale pentru exproprierea terenurilor necesare acestei infrastructuri. Mai multe detalii au fost oferite de instituție într-o postare publicată, miercuri, pe pagina oficială de Facebook.

CNAIR a reușit să încheie un contract cu probleme de implementare, în care proiectantul se afla în imposibilitatea aproape totală de a finaliza serviciile asumate. Pentru a evita rezilierea și implicit procesul în instanță, care ar fi blocat pe termen nedefinit progresul proiectului, CNAIR a optat pentru o înțelegere amiabilă cu elaboratorul Studiului de Fezabilitate. Această abordare a permis aprobarea Studiului de Fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru secțiunea montană a A8 (Leghin – Miercurea Nirajului).

CNAIR a solicitat auditul de siguranță rutieră

Înțelegerea amiabilă a fost încheiată la data de 8 noiembrie 2023. Proiectantul a predat prima formă a documentației la 20 noiembrie 2023. După primirea observațiilor de la CNAIR, proiectantul a revizuit Studiul de Fezabilitate la 5 decembrie 2023. După o nouă verificare, CNAIR a acceptat documentația finală la data de 15 decembrie 2023, conform postării de pe Facebook.

Conform informațiilor furnizate, CNAIR a solicitat auditul de siguranță rutieră. Aceasta este o cerință obligatorie conform legii. Solicitarea s-a făcut în data de 8 decembrie 2023. Contractele pentru auditul de siguranță a două dintre cele șase tronsoane ale secțiunii Leghin – Miercurea Nirajului au fost semnate pe 21 decembrie.

CNAIR, autostrada
SURSA FOTO: Facebook

S-a demarat pregătirea pentru licitația pentru cele șase tronsoane ale A8

Documentația pentru cele două contracte a fost transmisă auditorilor la momentul respectiv. În data de 4 ianuarie 2023 au fost depuse solicitările pentru auditul celorlalte patru tronsoane. CNAIR anunță că în curând vor fi semnate și contractele pentru aceste patru tronsoane. Atunci va fi alocată și întreaga sumă necesară pentru derularea acestora.

În paralel, compania a demarat pregătirea documentației pentru licitația privind proiectarea și construcția celor șase tronsoane ale secțiunii montane a A8 (Leghin-Miercurea Nirajului). Totodată, se au în vedere și etapele procedurale pentru exproprierea terenurilor necesare acestui obiectiv.

Eforturi susținute până când Compania Națională de Investiții Rutiere devine operațională

Compania dă asigurări că depune eforturi pentru licitarea, contractarea și construcția secțiunii montane a A8 până când Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), nou înființată, va deveni operațională. Acesta va prelua gestionarea proiectelor strategice majore pentru România. În prezent, CNIR este finanțată integral din bugetul CNAIR. Această instituție a pus la dispoziție inclusiv personalul propriu pentru sprijinirea acestei companii nou înființate. Cu toate acestea, CNIR nu dispune până în prezent de bugetul aprobat, schema de personal completă și nici o listă concretă de proiecte pentru implementare.

Reprezentanții CNAIR subliniază importanța ca directorul general al CNIR să conștientizeze necesitatea accelerării măsurilor pentru operaționalizarea companie. Ei atrag atenția că succesul CNIR depinde în mare măsură de prioritizarea obiectivelor de către conducerea executivă a CNIR, având în vedere că până în prezent nu au fost inițiate demersuri concrete pentru preluarea vreunui proiect.

„Considerăm că succesul CNIR depinde foarte mult de modul în care conducerea executivă a CNIR înțelege să își prioritizeze obiectivele, mai ales că până la această oră nu a inițiat niciun demers concret în vederea preluării vreunui proiect”, se arată în mesajul transmis.