Joi, Asociaţia Producătorilor Auto din China (CAAM), a anunţat că livrările de autoturisme, SUV-uri şi vehicule cu utilizare multiplă au crescut anul trecut cu 13,9%, ajungând la 21,98 milioane de unităţi. Rezultatele depăşesc cu mult estimările analiştilor, care se aşteptau la un avans de 7% în 2013, marcând o redresare solidă pe cea mai mare piaţă auto din lume, după doi ani în care creşterea a stagnat. Anul acesta, vânzările de vehicule ar putea depăşi în China 24 de milioane, datorită urbanizării şi majorării veniturilor, estimează CAAM.

Vânzările de autovehicule pentru pasageri, excluzând autobuzele şi vehicule comerciale, au urcat în 2013 la 17,93 milioane şi ar putea înregistra anul acesta un avans de 9-11%, estimează CAAM.

Ford Focus a fost cea mai bine vândută maşină în China anul trecut, în timp ce modelul Haval al grupului chinez Great Wall a fost cel mai bine vândut SUV. Livrările Ford China au urcat anul trecut cu 49%, la 935.813 unităţi, depăşind pentru prima dată Toyota.

Grupul american General Motors, pentru care China este cea mai mare piaţă, a înregistrat anul trecut un avans al vânzărilor de 11%, la 3,16 milioane de unităţi, dar ar putea fi depăşit de compania germană Volkswagen, care în primele 11 luni din 2013 a vândut în China 2,96 milioane de vehicule.

Toyota a scăzut anul trecut pe locul şase în topul producătorilor străini din China, înregistrând un avans al vânzărilor de 9,6%, la 917.500 unităţi, în timp ce producătorii auto niponi Nissan şi Honda Motor au raportat vânzări record, după declinul din 2012.

În schimb, brandurile din China au raportat scăderea cotei combinate de piaţă la 40,3% în 2013. Exporturile lor au scăzut cu 7,5%, primul declin din ultimii cinci ani.

Cererea pentru Toyota, Nissan şi Honda a urcat în ultimele luni, pe fondul atenuării sentimentelor anti-nipone. Decizia Guvernului nipon din septembrie 2012 de a naţionaliza un mic arhipelag revendicat de Beijing din Marea Chinei de Est, numit Senkaku de japonezi şi Diaoyu de chinezi, a declanşat numeroase manifestaţii anti-japoneze, unele violente, în mai multe oraşe chineze. ‘Revenirea cererii pentru maşinile japoneze a majorat vânzările totale de vehicule. Producătorii auto niponi vor avea nevoie de mai mult timp pentru a-şi recâştiga cota de piaţă’, a declarat analistul Harry Chen, de la Guotai Junan Securities, în Shenzhen.

Deşi ritmul de creştere a vânzărilor a încetinit în ultimii ani, firma de cercetare de piaţă J.D. Power estimează că, în 2018, consumatorii chinezi ar urma să cumpere până la 35 de milioane de autoturisme pe an.

SURSA: Agerpres