Cheltuielile de consum din UE au crescut pentru al optulea trimestru consecutiv. Totuşi, ritmul de creştere a încetinit în perioada iulie – septembrie, comparativ cu trimestrul al doilea, în 21 din cele 27 de state membre ale blocului comunitar. Marile economii europene au raportat o deteriorare a evoluţiei cheltuielilor comparativ cu trimestrul al doilea, respectiv Franţa (-0,5%), Germania (+0,9%) şi Marea Britanie (+1%). La polul opus, mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est au înregistrat o expansiune solidă a cheltuielilor de consum.

Lituania şi Letonia au raportat cea mai mare creştere a cheltuielior de consum, de 15,4% şi, respectiv, 13,2%, fiind urmate îndeaproape de Estonia (+9,9%), de Republica Cehă (+5,6%) şi Slovacia (+5,6%). Totodată, cheltuielile de consum au înregistrat o creştere neaşteptată în Spania, de 2,5%, şi au scăzut cu 1% în Italia.

Barometrul cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe s-a realizat pe baza sumelor cheltuite efectiv, nu pe sentiment sau opinii, aceste date fiind ajustate ulterior astfel încât să reflecte şi emiterea cardurilor Visa, preferinţele de plată ale consumatorilor şi inflaţia. Barometrul este un indicator economic sigur deoarece oferă cea mai exactă şi cuprinzătoare imagine asupra situaţiei cheltuielilor de consum din UE. Spre deosebire de alţi indicatori sau alte studii care au la bază sentimentul sau opiniile din anumite sectoare, acest Barometru reflectă cu exactitate cheltuielile de consum reale de pe teritoriul UE, luând în considerare tendinţa tot mai mare a consumatorilor de a plăti cu cardul, dat fiind că 1 euro din fiecare 8 euro cheltuiţi în Europa este plătit cu un card Visa.

“Cheltuielile de consum din UE şi-au menţinut un ritm de creştere acceptabil în pofida turbulenţelor care au afectat pieţele europene în ultima vreme. Deşi au raportat cel mai redus avans din 2011, cheltuielile au crescut pentru al optulea trimestru consecutiv”, a declarat Philip Symes, Director Financiar al Visa Europe.

Barometrul cheltuielilor de consum din UE al Visa Europe a fost realizat pe baza cheltuielilor efectuate de pe toate cardurile emise de Visa – de debit, de credit şi preplătite. Markit a dezvoltat Barometrul prin crearea unui model care ajustează datele brute despre tranzacţiile Visa în funcţie de o serie de factori.