Atunci când un drum de zece minute cu maşina prin oraş durează aproape o oră, iar acest lucru se întâmplă zilnic, este cazul să te gândeşti la alte variante de traseu, iar dacă acestea nu există, la alte variante de deplasare.  Bucureştiul este unul dintre oraşele cu cel mai congestionat trafic din Europa. Capitala se situează pe primul loc, în 2014, în condiţiile în care o călătorie de 30 de minute prin București durează cu 41% mai mult decât atunci când traficul are valori normale şi cu 89% mai mult dimineaţa, când traficul rutier atinge valori maxime, conform unui studiu realizat de un cunoscut producător de sisteme de navigaţie. O alternativă ar fi motocicleta,  însă acest lucru înseamnă un nou examen auto, iar mulţi le consideră periculoase, mai ales în ţara noastră. O nouă categorie de vehicule pe care marii constructori pariază în prezent sunt cvadriciclurile. Acestea au dreptul de a circula pe drumurile publice, iar în funcţie de puterea motorului pot fi conduse cu sau fără permis. Există modele care sunt limitate la 45 km/h, în timp ce altele ating chiar şi 100 km/h.

100% electric

Unul dintre cele mai populare cvadricicluri, disponibil şi în ţara noastră, este Renault Twizy. Acesta este un vehicul electric capabil să se strecoare cu ușurință în traficul aglomerat și să parcheze în spații extrem de înguste. Acceleraţia de la 0 la 45 km/h  se realizează în şase secunde, iar bateria se încarcă complet în trei ore și 30 de minute. Având o autonomie de 100 km în ciclu urban, Twizy poate parcurge orice oraș de la un capăt la celălalt. Este prevăzut cu echipamente specifice vehiculelor electrice: sistem de recuperare a energiei de frânare, tablou de bord cu afișare pentru econometru, autonomie, indicator baterie etc. Twizy este disponibil în două variante: Urban 45 (cvadriciclu ușor), cu preț de la 7.000 euro și Urban 80 (cvadriciclu greu), de la 7.700 euro. La aceste prețuri se adaugă chiria bateriei de la 30 euro/lună, pentru un rulaj de 2.500 km/an.

Principalul rival al lui Twizy, dar care încă se află în teste, este Toyota i-Road. Japonezii au prezentat conceptul la mai toate marile saloane auto, inclusiv la cel de la Paris de anul trecut. Acesta nu este un cvadriciclu, ci un triciclu motorizat 100% electric, care are lăţimea unui scuter, dar poate găzdui doi pasageri. Viteza maximă atinsă de triciclului electric Toyota este de 30 de km/h, iar autonomia de 50 km. Unul dintre punctele-cheie de atracţie în ceea ce-l priveşte pe Toyota i-Road este sistemul Active Lean, care îi permite să se „aplece“ în viraje cu maxim 30 de grade pentru a garanta o ţinută de drum şi o manevrabilitate excelente. Avantajele se traduc prin costuri de utilizare mici, manevrabilitate ridicată şi dimensiuni reduse. Cei doi ocupanţi nu au nevoie de cască de protecţie. Vehiculul va intra în producţia de serie anul acesta.

Un cvadriciclu cu o autonomie mai mare este produs de italienii de la Tazzari. Aceştia au în protofoliu şase modele şi toate ating 100 de km/h, iar în funcţie de modul de condus autonomia variază între 150-200 km. Italienii specifică, însă, că autonomia maximă poate fi atinsă la o viteză constantă de 50 km/h. Modele italienilor găzduiesc doi ocupanţi, iar la testele EuroNCAP au obţinut rezultate satisfăcătoare.  Preţurile pornesc de la 4.000 de euro şi ajung la 19.000 de euro.

Concepte de cvadricicluri au mai prezentat în trecut şi alţi producători şi nu ar fi exclus ca acestea să vadă lumina zilei. Dintre acestea amintim Honda MC-B,  Audi Urban Concept, Volkswagen Nils, Opel RAK-e şi VELV de la Peugeot-Citroën.