Prevalența dezinformării despre vehiculele electrice a fost analizată în patru țări – Australia, Statele Unite, Germania și Austria. Persoanele care au susținut afirmații false despre vehiculele electrice au fost mai puțin predispuse să ia în considerare cumpărarea unei astfel de mașini, scrie The Conversation.

Cele mai comune mituri despre vehiculele electrice

Cercetătorii au realizat un sondaj pe 4.200 de persoane care nu dețineau un vehicul electric, în toate cele patru țări pentru a vedea cum privesc acestea câteva afirmații false despre vehiculele electrice. Din cele 36.000 de răspunsuri, 36% au fost de acord cu o afirmație, iar 23% au fost în dezacord. Alte 24% au fost nehotărâte, iar 17% nu au știut.

Acordul privind dezinformarea a fost cel mai mare în Germania și cel mai mic în SUA, dar diferențele dintre ţări au fost mici.

1. Datorită intensității resurselor din procesul de producție, vehiculele electrice produc mai multe emisii de carbon pe durata lor de viață decât mașinile pe benzină. Fapt: Emisiile mașinilor pe benzină depășesc emisiile vehiculelor electrice.

2. Câmpurile electromagnetice emise de vehiculele electrice perturbă major tiparele migratorii ale păsărilor și ale altor animale sălbatice. Fapt: Vehiculele electrice emit în principal câmpuri electromagnetice cu frecvență extrem de scăzută, care este puțin probabil să aibă impact asupra vieții sălbatice.

3. Vehiculele electrice nu reduc schimbările climatice, deoarece producția lor necesită extracția de minerale rare, ceea ce provoacă defrișări și, prin urmare, crește numărul de CO₂ din atmosferă. Fapt: Extracția necesară pentru bateriile vehiculelor electrice poate duce la defrișări, dar efectul general al vehiculelor electrice asupra emisiilor în comparație cu mașinile pe benzină este pozitiv.

4. Vehiculele electrice emit câmpuri electromagnetice care pot duce la probleme grave de sănătate, inclusiv cancer. Fapt: Nivelurile vehiculelor electrice sunt considerate scăzute și nu reprezintă o problemă de sănătate.

5. Vehiculele electrice sunt mai predispuse să ia foc decât mașinile pe benzină. Fapt: Vehiculele electrice sunt mai puțin predispuse să ia foc decât mașinile pe benzină.

6. Bateriile vehiculelor electrice sunt proiectate să se defecteze după un număr stabilit de cicluri de încărcare pentru a stimula profiturile producătorilor prin înlocuiri. Fapt: În afara rechemărilor majore, în fabrică, rata de înlocuire a bateriilor vehiculelor electrice este sub 1%.

Cel mai răspândit mit: vehiculele electrice sunt predispuse să ia foc

Cel mai răspândit mit a fost că vehiculele electrice sunt mai predispuse să ia foc decât mașinile pe benzină. Aproximativ 43-56% dintre oameni au fost de acord cu afirmația, în funcție de țară.

O parte separată a cercetării a implicat 2.100 de persoane din SUA, dintre care aproximativ jumătate dețineau un vehicul electric. În mod surprinzător, proprietarii de vehicule electrice nu au prezentat diferențe semnificative în ceea ce privește gradul de acord cu informațiile eronate, comparativ cu cei care nu le dețin.

De ce oamenii sunt susceptibili cu privire la vehiculele electrice

Au fost analizați și factorii care fac indivizii mai susceptibili la dezinformarea despre vehiculele electrice.

Cel mai puternic predictor a fost reprezentat de persoanele care au obținut scoruri mari la „mentalitatea conspiraționistă” – cu alte cuvinte văr lumea printr-o lentilă a corupției și a agendelor secrete și nu au încredere în instituții.

Persoanele cu opinii politice progresiste erau mai puțin predispuse să susțină dezinformarea despre vehiculele electrice.

Cunoștințele științifice sau nivelul de educație al unei persoane nu au fost un predictor. Această constatare se aliniază cu cercetările anterioare și sugerează că susținerea dezinformării provine din neîncrederea în instituții și expertiză, mai degrabă decât din lipsa de educație.

Motive de optimism

De asemenea, s-a analizat dacă dezinformarea ar putea fi redusă prin două intervenții pe un eșantion diferit de participanți din SUA. Un grup a fost rugat să discute cu ChatGPT despre opiniile lor cu privire la dezinformarea despre vehiculele electrice. Al doilea a fost rugat să citească o fișă informativă despre vehiculele electrice de la Departamentul Energiei al SUA. Într-un al treilea grup „de control”, nu a fost testată nicio intervenție.

Participanții care au interacționat fie cu ChatGPT, fie cu fișa informativă, înainte de a fi chestionaț,  au arătat o susținere semnificativ mai mică a dezinformării despre vehiculele electrice, în comparație cu grupul de control.

ChatGPT nu a produs nicio dezinformare despre vehiculele electrice. Aceste rezultate se bazează pe cercetările existente care demonstrează potențialul ChatGPT de a reduce susținerea conspirațiilor.

Cum se combate dezinformarea despre vehiculele electrice

Concluziile arată că dezinformarea despre vehiculele electrice are o bază substanțială în țările occidentale. Susceptibilitatea nu este o chestiune de educație sau cunoștințe, ci provine mai degrabă din neîncrederea în instituții.

De asemenea, s-a constatat că persoanele care interacționează cu informații despre vehiculele electrice sunt mai puțin predispuse să susțină dezinformarea.

Acest lucru sugerează că este necesară o strategie dublă pentru a reduce dezinformarea. În primul rând, cei care răspândesc în mod deliberat dezinformare ar trebui trași la răspundere. În al doilea rând, informațiile bazate pe dovezi, inclusiv instrumentele de inteligență artificială accesibile, pot fi utilizate pentru a consolida rezistența publică împotriva afirmațiilor false.