Străinii fac afaceri de zeci de miliarde de euro, anual, în România. Și acoperă aproximativ o treime din businessul local. Investesc în toate domeniile, de la retail, energie și transport, până la agricultură, turism și farma.

Mai mult, în urmă cu un an, raportul EY (European Attractiveness Survey) a plasat țara noastră, pentru prima dată, în top 15 cele mai atractive ţări din Europa privind numărul proiectelor cu investiţie străină atrase în 2014, an în care în clasament erau prezente ţări ca Polonia, Serbia şi Republica Cehă. Iar ultimele date oficiale arată că investiţiile străine directe au crescut cu 99 de milioane de euro în noiembrie, anul trecut, apropiindu-se de 3 miliarde  de euro după 11 luni.  

Muler Onofrei, managing director pe România la Panattoni Europe

Divizia europeană a dezvoltatorului american de spaţii logistice Panattoni l-a angajat anul trecut pe managerul român Muler Onofrei pentru a pune bazele unui birou în România. Onofrei a mai stabilit biroul local și pentru americanii de la Prologis în 2006 și a gestionat activitatea acestei companii timp de un an și jumătate. El a fost recrutat de Panattoni Europe din poziția de managing director pentru dezvoltatorul austriac Soravia Real Estate. Panattoni a fost fondată în 1986 de Carl Panattoni și a ajuns unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari cu capital privat din lume. Astăzi operează 24 de birouri în SUA, Canada și Europa și a construit până acum proiecte imobiliare de peste 18 milioane de mp. Intrarea Panattoni în România vine într-un moment în care sectorul industrial/logistic al pieței imobiliare este în plină efervescenţă.

Mihai Popescu, director general ERGO Asigurări de Viaţă

ERGO, un important grup de asigurări din Europa, şi-a făcut intrarea în piața asigurărilor generale din România prin preluarea Credit Europe Asigurări, în 2015. Formulele legale pentru preluare sunt încă în desfăşurare, însă cele două companii au bătut palma pentru preluare la sfârşitul anului trecut. Mihai Popescu, directorul general al ERGO Asigurări de Viaţă, a fost un pilon important pe parcursul negocierilor. Născut în Bucureşti, Mihai Popescu a terminat studiile la Universitatea Tehnică Bucureşti, departamentul de Ştiinţe Inginereşti. Şi-a început activitatea în domeniul asigurărilor la ALIGO, unde a fost director pentru instituţii financiare şi asigurări de grup.

Ladislav Trpák, CEO Zoot.cz

România se află printre țările a căror rată de creștere în retailul online de fashion, pentru următorii cinci ani, este printre cele mai ridicate din Europa Centrală și de Est. De la acest lucru a pornit Ladislav Trpák, CEO Zoot.cz, când a decis să intre în România. O mișcare curajoasă, s-ar putea spune, în contextul în care compania din Cehia are un concurent foarte puternic în piața locală: Fashion Days. Astăzi, Zoot are vânzări de peste 21,5 milioane de euro în Cehia și Slovacia, cu circa 250 de branduri în portofoliu, mai mult de 250.000 de produse în depozitul central. Compania a fost înființată în 2010 și relansată doi ani mai târziu în forma actuală de către Ladislav Trpák și Olda Bajer, doi antreprenori din Cehia. Ca parte a strategiei de dezvoltare, acționarii iau în calcul și parteneriate cu producători locali din industria de fashion.

Adrian Grecu, director general Mylan România

În primăvara anului trecut, industria farmaceutică din România număra un nou jucător: compania americană Mylan, una dintre cele mai mari din lume pe acest segment. A ales să intre în piața locală prin achiziția businessului Abbott, divizia de medicamente mature, o afacere cu rulaje de peste 40 milioane de euro în România. Adrian Grecu, directorul general al Mylan EPD, a jucat un rol important în această mișcare. El a fost numit la conducerea Abbott Products România la finalul anului 2011, însă, după finalizarea procesului de achiziție, a rămas în continuare director general. În total, personalul companiei înseamnă astăzi circa 30.000 de oameni care deservesc clienți din aproximativ 145 de țări.

Paula Dobrescu, pentru parteneriatul cu ATPI

Grupul britanic ATPI, aflat între liderii mondiali în domeniul organizării de evenimente și al managementului serviciilor de turism, și-a făcut apariția discret în peisajul autohton, anul trecut, printr-un parteneriat exclusiv cu agenția Business Travel Turism. Paula Dobrescu, directorul general al acestei agenții, a avut un rol cheie cheie în tot acest proces. Grupul are peste 100 de sedii la nivel mondial și desfășoară activități în sectorul de turism corporativ, tehnologie de turism online sau management de specialitate în turism. Veniturile anuale depășesc 1,4 miliarde de dolari. Business Travel Turism este una dintre cele mai vechi agenții de turism din România, specializată pe corporate travel și ticketing.

Klaus Josef Lutz, director general BayWa AG

La finele lunii martie, anul trecut, Klaus Josef Lutz, directorul general al BayWa AG, anunța că obiectivul principal al companiei germane este să devină unul dintre primii cinci mari traderi de cereale din lume prin extinderea operaţiunilor sale în Europa Centrală şi de Est, una dintre țările cele mai importante fiind România. Compania a cumpărat atunci 90% din acţiunile firmei Patberg International, un business de 40 milioane de euro, care tranzacţiona un volum de aproximativ 200.000 de tone de cereale. La nivel internațional, BayWa înseamnă un business de 15 miliarde de euro în fiecare an, tranzacţionând 25 de milioane de tone de cereale şi seminţe oleaginoase într-un sezon. Grupul mai are activităţi și în alte domenii, precum energie verde și construcţii.

Subaskaran Allirajah, președintele Lycamobile

Lycamobile a intrat pe piaţa locală, în luna martie a anului trecut, fiind unul dintre cei mai mari operatori internaționali de telefonie mobilă virtuală (MVNO) din lume, cu 14 milioane de clienți din 20 țări. Odată cu lansarea în România, Subaskaran Allirajah, președintele Lycamobile spunea că, având o cerere atât de ridicată pentru servicii preplătite, România a fost pasul natural pentru extinderea internaţională a companiei. Mai mult, intrarea în piața românească înseamnă și consolidarea ofertei în Europa. Compania, fondată în 2006, a ajuns la o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de euro în 2014, continuâd să crească rapid şi datorită tarifelor oferite.

Bernard Jacobs, preşedintele Join Airlines

Join Airlines era așteptată să semneze contractul de operare de pe baza aeriană din Arad încă de anul trecut. Anunțul a fost făcut, însă, la începutul lui 2016. Bernard Jacobs, preşedintele companiei olandeze, a declarat că vor intra în România cu patru curse operate de la Arad, această piață având un rol important în dezvoltarea Join Airlines. Mai mult, strategia lor de dezvoltare ia în calcul și lansarea de zboruri din Suceava şi Tulcea. Jacobs a mai spus că Join Airlines nu este o companie low-cost, însă preţul biletelor pentru rutele din Arad vor fi „atractive“. În plus, oficialul companiei a punctat că lansarea primelor curse va avea loc, cel mai probabil, în luna iunie, deoarece este necesară o perioadă de câteva luni pentru prevânzări bilete, după stabilirea oficială a rutelor.

Philip Aarsman, Managing Director al Business Lease

Philip Aarsman este artizanul implementării unui nou concept de leasing operațional bazat pe deviza „Same Cars, Better Care“, lansat odată cu achiziționarea întregului pachet de acțiuni al Fleet Management Services. Fondată în 1989 în Olanda, compania Business Lease face parte din grupul AutoBinck deținut de familia Lauret. La finalul anului trecut, după două încercări nereușite, în 2008 și 2010, compania a intrat pe piața autohtonă. Însumat, la nivel european, Business Lease administrează o flotă de 42.000 autovehicule, în timp ce Fleet Management Services gestiona, în momentul preluării, un portofoliu de peste 120 de clienți cu un total de 3.000 de contracte: 800 de contracte de leasing operațional și 2.200 de contracte de management de flotă.

Stelian Iacob, administrator Therme București

Cu impresionanta sumă de 50 de milioane de euro investiți, Therme București a devenit unul dintre cele mai mari proiecte greenfield din industria turismului din estul Europei. Este vorba despre un centru SPA cu ape termale naturale, aduse prin foraj de la peste 3.000 de metri adâncime, înconjurat de o imensă grădină botanică cu palmieri, orhidee și alte plante tropicale. Complexul, cu o suprafață totală outdoor de peste 250.000 de metri pătrați și indoor de 30.000 de metri pătrați, este administrat de Stelian Iacob. Tânărul manager este absolvent de drept, are o vastă experiență în real estate și a fost implicat în proiect încă de la început, din anul 2013, atunci când planurile centrului se limitau la doar câteva schițe.