”Este prima formulă de taxare care vizează în mod direct poluarea și care va stimula înnoirea parcului auto”- a declarat ministrul mediului, Rovana Plumb, la finalul ședinței de guvern. Noul act normativ va intra în vigoare la data de 15 martie 2013. ”Pînă atunci,  Ministerul Mediului împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Transporturilor vor elabora normele metodologice privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule”- a spus Rovana Plumb.

Sunt exceptate de la taxa timbrului de mediu automobilele Poliției, Jandarmeriei, Ministerului Apărării Naționale,  Sistemului de Sănătate, Consulatelor și altor instituții. De asemenea, nu se va plăti această taxă pentru automobilele ”istorice”( cele de epocă, de colecție), pentru cele electrice sau hibride, pentru cele destinate competițiilor sportive, precum și pentru cele primite drept moștenire, cu acte legale.

Urmare a propunerilor venite pe site-ul Ministerului Mediului, unde a fost postat spre dezbatere proiectul de act normativ, taxa va fi diferențiată la automobilele pe benzină, față de cele pe motorină.

De exemplu, pentru o Dacia Duster nouă, pe benzină, taxa va fi de 453 euro( taxa veche era de 329 euro), iar pentru o Dacia Duster nouă, pe motorină, taxa va fi de 119 euro( taxa veche, 164 euro).  Pentru Dacia Sandero, nou, pe benzină, taxa va fi de 66 de euro(taxa veche era de 59 de euro), iar pentru Dacia Sandero, nou, pe motorină, taxa va fi de 52 de euro(fața de 150, cît era taxa veche).

Potrivit actului normativ, formula de calcul pentru noua taxă auto(timbrul de mediu)  va fi următoarea: Suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km, menţionate în Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în Anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta în Anexa nr 2

De notat că vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia. Dacă persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, atunci timbrul se calculează în funcţie de anul fabricaţiei. Pe de altă parte, timbrul de mediu poate fi contestat  atunci când persoana care urmează să înmatriculeze sau să transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila prevăzută în anexa nr. 3.

Ordonanţa mai prevede că în cazul în care taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule achitată de către contribuabili, începând  cu 13 ianuarie 2012, până la data intrării în vigoare a prezentei legi( 15 martie 2013), este mai mare decât timbrul de mediu rezultat din aplicarea ordonanţei, calculat în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită. Rovana Plumb a declarat că, în luna ianuarie 2013, încasările din taxa de inmatriculare au totalizat 14 milioane de lei, iar solicitările de restituire, 19 milioane de lei.       

Atașăm ordonanța adoptată de Executiv și anexele după care se calculează noua taxă auto.