În raportul întocmit de Comisia pentru Industrii și Servicii asupra actul normativ de modificare și completare a OUG 82/200 se menționează la articolul 3 că „operatorul economic asigură posibilitatea ca beneficiarul să asiste vizual, în mod direct, sau printr-un sistem audio-video, în condiții de siguranță, la modul cum sunt executate activitățile prevăzute (…) cum sunt utilizate piesele, ansamblele și materialele și cum este efectuată manopera”.
De asemenea „la cererea beneficiarului, operatorul economic asigură accesul acestuia la facilitatea prevăzută”. Documentul specifică și că „operatorii economici sunt obligați să mențină dovezi care să demonstreze conformitatea activităților executate (…). Nerespectarea condițiilor prevăzute (n.red. – anterior) de către operatorii economici respectivi dă dreptul beneficiarului să refuze motivat semnarea recepției respectivelor activități prevăzute în devizul de lucrări, și inclusiv plata acestora până în momentul în care acesta nu mai are obiecțiuni în ce privește realitatea și calitatea lucrărilor”.
Actul normativ mai prevede modalitatea de soluționare a reclamațiilor și amenzile care pot fi aplicate operatorilor economici care nu respectă legea.

Efecte favorabile clienților, dar și capcane

Deși, la prima vedere, această modificare a OUG 82/2000 este favorabilă clienților există și implicații negative.
„Această măsură trebuie analizată şi reglementată atent, pentru că, în aceste condiţii, orice client care este nemulțumit, chiar şi nefondat, poate să refuze plata lucrărilor. Pe de altă parte, dacă refuză să plătească, beneficiarul lucrării nu poate să ridice automobilul. În aceste condiţii se vor crea blocaje în ambele părţi, şi în final, neînţelegerile se vor finaliza tot în justiţie”, a declarat deputatul Adrian Bădulescu la o întâlnire cu membrii Asociaţiei Naţionale a Societăţilor de Dezmembrare Auto şi Reparaţii (ANSDAR). Prin urmare, refuzul plății implică, la fel ca și în prezent, imposibilitatea de a ridica vehiculul din service. E de la sine înțeles că reprezentanții ANSDAR condamnă vehement forma în care va intra în dezbaterea plenului Camerei Deputaților actul normativ pentru că asta înseamnă costuri majore, greu de acoperit, în special de atelierele de mici dimensiuni.
Nici șeful ASSAI (Asociația Societăților de Service Auto Independente), Cristian Muntean nu vede cu ochi buni forma în care a ieșit din Comisii actul normativ.
„Eu cred că, de fapt, vorbim despre un business deghizat într-o măsură populistă. Știind cine sunt inițiatorii acestui act normativ chiar mă întreb cine va fi furnizorul de aparatură video pentru service. Mai ales că aparatura ar trebui să corespundă unor standarde, unui caiet de sarcini. Oricum, chiar presupunând că ar fi montate sisteme de urmărire, cine credeți că va avea răbdare să urmărească tot ce face mecanicul, mai ales dacă vorbim de reparații care se întind pe mai multe zile? Și, în cazul în care ar exista un proces cu un client, proba video nu ar putea fi acceptată în instanță.”
Chiar dacă pot fi suspectați de partizanat, opiniile celor două asociații au și puncte care sunt demne de luat în seamă. Măcar acum, în ceasul al 12-lea, pentru că, după cum susțin reparatorii, nici un reprezentant al celor vizați nu a fost consultat de Comisia pentru Industrii și Servicii.
„Ideea, ca principiu, este bună pentru că au existat, și există, suspiciuni în legătură cu calitatea și conformitatea lucrărilor. Momentul ales este însă nefericit. Economia este încă în criză iar industria auto, mai ales zona de reparații, nu este altfel. Investiția într-o instalație video precum cele solicitate de actul normativ poate fi cuprinsă, în funcție de numărul de posturi de lucru, între 10.000 și 80.000 de euro. Mă îndoiesc că service-urile cu 10-12 angajați își vor permite o astfel de investiție.
Nici celor mari nu le va fi ușor având în vedere situația actuală”, a declarat pentru Capital, Cristian Muntean, directorul ASSAI, adăugând și că varianta mai ieftină, adică acceptarea clientului în atelier, nu este deloc o idee bună: „Dacă deputații adoptă varianta care ar permite clienților să asiste la reparație stând lângă mecanic ar fi o aberație. Orice service are niște norme de protecția muncii impuse prin lege. Este interzis unei persoane neavizate și fără echipament specific să stea într-un mediu potențial periculos. Un eventual accident ar atrage răspunderea șefului de unitate și nu văd pe cineva să își asume o astfel de răspundere”.
Pe de altă parte, directorul ASSAI, spune că „noi am venit cu o altă propunere, fără să solicităm blocarea actului normativ. Dacă aleșii noștri tot vor să vină în sprijinul cetățeanului și să apere interesele consumatorilor, ar fi bine să sprijine atelierele de reparații să obțină banii necesari pentru o instalație de urmărire prin accesarea unor fonduri europene, sau de alt tip, cu un timp mai mare de rambursare”. În opinia lui Muntean, care nu crede că actul normativ va fi adoptat săptămâna viitoare de deputați, chiar dacă reparatorii vor fi obligați să instaleze camere video, aceștia vor „pasa” costurile către clienți, majorând costul reparațiilor pentru a își recupera banii.
În plus, este greu de crezut că o cameră video, amplasata oricât de bine, ar putea să preia toate mișcările făcute de mecanic astfel înctât să elimine orice suspiciune. Un astfel de sistem ar asigura cel mult un confort psihologic pentru client. De altfel, multe dintre service-urile mari au deja instalate astfel de sisteme video însă acestea au rolul de a asigura șefilor unității o urmărire a modului în care angajații lor își desfășoară activitatea astfel încât să se asigure că timpii morți se reduc cât mai mult posibil iar reparațiile sunt făcute astfel încât să corespundă standardelor. „Nici unui proprietar de atelier nu îi convine să aibă clienți nemulțumiți pentru că aceștia nu mai revin”, consideră reparatorii.

ANSDAR vrea cameră a experților tehnici

Reprezentanții Asociaţiei Naţionale a Societăţilor de Dezmembrare Auto şi Reparaţii (ANSDAR), au anunțat că au în plan înființarea unei camere de arbitraj tehnic și a uneia a experților tehnici. Motivația este legată de actuala imposibilitate a instanțelor de judecată de a rezolva cât mai rapid un proces între un client și un reparator din lipsa expertizei. Din nefericire, cei de la ASDAR, doresc ca experții independenți reuniți în aceste Camere să fie plătiți de Asociație, fapt ce ar reduce drastic chiar ideea de „expert independent”. Mult mai logic ar fi fost ca Registrul Auto Român (RAR), organizație susținută de bugetul de stat, să primească atribuții în acest sens pentru a nu exista suspiciuni.

Te-ar putea interesa și: