Ce presupune raportarea SAF-T ANAF și cum are loc procesul de transmitere a datelor fiscale? Îți vom explica în continuare, pas cu pas, tot ce trebuie să știi! În plus, vei descoperi care sunt provocările și beneficiile Declarației 406, dar și cum alegi cea mai bună soluție de raportare financiară și testare SAF-T pentru afacerea ta. 

SAF-T, ce este și cui se adresează

SAF-T (Standard Audit File for Taxation) denumit în română, Fișier Standard de Audit pentru Taxe, este o nouă obligație declarativă impusă la nivelul contribuabililor. Este un punct de reper ce aduce România mai aproape de standardul internațional pentru transferul electronic de date și informații contabile. Raportarea SAF-T are rolul de a facilita schimbul de informații între societăți și autoritățile fiscale și de a preveni frauda. 

Această raportare se realizează periodic și oferă acces instituțiilor fiscale la date din evidența contabilă și operațională ale firmei tale. Colectarea și stocarea datelor, dar  și prelucrarea și transmiterea acestora se realizează online, SAF-T fiind un fișier electronic de format XML. Această declarație fiscală este cunoscută și sub denumirea de Declarația 406 și este transmisă într-un format standardizat, elaborat de OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) și adaptat de către ANAF pentru contribuabilii români. 

Raportarea SAF-T a fost introdusă în ianuarie 2022 și prevede mai multe etape. Dacă la început au fost vizați contribuabilii mari, această prevedere a fost treptat extinsă către toate societățile, incluzând astfel și contribuabilii mijlocii (începând cu 2023) și contribuabilii mici (începând cu 2025).

Provocările și beneficiile raportării SAF-T

Noua metodă de raportare electronică a datelor contabile vine la pachet atât cu beneficii, cât și cu provocări. SAF-T impune o evidență electronică clară și standardizată a informațiilor contabile și un dialog mult mai strâns între contabili și furnizorii de soluții IT pentru prelucrarea și transmiterea corectă a datelor. 

Dacă ne gândim la provocările aduse de implementarea SAF-T, printre acestea se numără:

  • Stocarea standardizată și la timp a tuturor datelor contabile;
  • Digitalizarea amplă a activității contabililor;
  • Adaptarea sistemului IT Financiar-contabil conform noilor reglementări impuse de SAF-T;
  • Transmiterea datelor fiscale într-o formă completă, corectă și la timp. 

Cât despre beneficii, Declarația 406 este un pas înainte pentru transmiterea și gestionarea datelor contabile cât mai eficient, într-un format standardizat și ușor de urmărit.

  • Centralizarea și transmiterea online a informațiilor fiscale;
  • Crește gradul de acuratețe a datelor contabile;
  • Îmbunătățirea procesului de raportare financiară internă;
  • Rambursare TVA mai rapidă și mai simplă.

Alege cea mai bună soluție pentru asigurarea conformității declarației SAF-T la depunere

După generarea declarației SAF-T, indiferent dacă se realizează cu ajutorul soluției contabile existente sau prin utilizarea unor soluții IT alternative, pentru asigurarea conformității fiscale se recomandă verificarea fișierului rezultat folosind soluții complementare de verificare/audit SAF-T. 

Soluțiile de verificare te ajută să identifici erorile și/sau inconsistențele din declaratia ta astfel încât sa le remediezi în timp util, înainte de depunere sau chiar prin rectificări ulterioare, conform indicațiilor emise de ANAF. Abordarea subiectului SAF-T este una foarte dificila dar dacă ai nevoie de ajutor în elaborarea sau remedierea declarației 406, poți consulta ghidul SAF-T de specialitate care te îndrumă pas cu pas și te ajută să transmiți un raport conform. 

Fii mereu informat despre cele mai recente reglementări fiscale! Implementează raportarea SAF-T și transmite eficient datele contabile ale afacerii tale către autoritățile fiscale.