Producătorii de energie electrică plătesc o taxă prea mare, a stabilit CCR

Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit că suprataxa de 100% aplicată companiilor din sectorul energetic este neconstituțională, conform motivării Curții, care a fost făcută publică după aproape șapte luni.

Decizia a fost luată în urma analizării Ordonanței de Urgență 27/2022, prin care a fost introdusă această taxă, denumită contribuție de solidaritate.

Instituția consideră că nivelul acestei taxe este excesiv, fiind disproporționat și echivalent cu o naționalizare a veniturilor companiilor. Deși taxa în sine este legală, Curtea subliniază că suma percepută trebuie diminuată.

CCR a apreciat că impunerea obligației de a plăti contribuția la Fondul de Tranziție Energetică poate îndeplini, în principiu, scopul legitim urmărit. Totuși, Curtea a observat că această contribuție are un caracter deosebit de oneros, deoarece cuantumul său este foarte ridicat, fiind calculat asupra întregului venit suplimentar obținut peste plafonul de 450 lei/MW, iar apoi de 400 lei/MWh, preț de referință stabilit prin lege, după cum se arată în motivarea deciziei.

Limite constituționale

Instituția a subliniat că, deși statul are dreptul să aplice suprataxe pentru a proteja populația, în acest caz taxa este excesiv de mare și echivalează practic cu naționalizarea veniturilor companiilor din domeniul energiei.

CCR a explicat că legiuitorul poate stabili o contribuție ridicată, însă aceasta trebuie să fie proporțională cu scopul urmărit.

Curtea a arătat că, în aceste condiții, cuantumul contribuției trebuie să țină cont de echilibrarea intereselor concurente și să se situeze între o valoare minimă, care poate depăși 50%, și o valoare maximă care nu poate ajunge la 100% din venitul asupra căruia se aplică.

Curtea a subliniat că o taxă de 100% reprezintă o „veritabilă măsură de confiscare/naționalizare” a venitului, fapt care contravine Constituției.

Contribuția în sine ar trebui menținută, potrivit CCR

CCR nu a declarat neconstituțională suprataxa în sine, ci doar cuantumul acesteia. Instituția a evidențiat că impunerea unei contribuții suplimentare este justificată, însă a subliniat că nivelul de taxare trebuie să fie mai redus, pentru a respecta principiul proporționalității.

Potrivit Curții Constituționale, legiuitorul delegat nu a evaluat în mod rezonabil, din perspectiva articolului 44 din Constituție, echilibrul necesar între interesul public – care presupune protejarea populației de instabilitatea de pe piața energiei – și interesul privat al companiilor vizate de această contribuție. Curtea a precizat însă că această lipsă de echilibru nu înseamnă că instituirea contribuției este neconstituțională în sine.

Cât ar trebui să fie taxa pentru producătorii de energie

În urma deciziei Curții Constituționale, legiuitorul are la dispoziție un termen de 45 de zile pentru a stabili un nou cuantum al suprataxei aplicate veniturilor suplimentare din energie. Nivelul acesteia trebuie să fie mai mare de 50%, însă nu poate ajunge la un prag care ar echivala cu o măsură de confiscare.

Totodată, autoritățile trebuie să introducă un mecanism clar și un termen rezonabil pentru restituirea sau compensarea diferențelor dintre sumele deja achitate de companii și cele ce vor rezulta în urma aplicării noii formule de calcul.

Decizia Curții are un impact bugetar considerabil, în condițiile în care România a colectat peste 13 miliarde de lei în anii 2022 și 2023 prin intermediul acestei taxe. Fondurile respective au fost direcționate către compensarea furnizorilor de energie și gaze naturale, în contextul aplicării schemei de plafonare a prețurilor la consumatori.

În funcție de nivelul ajustat al contribuției, statul va fi obligat să recalculeze și, eventual, să returneze o parte din sumele încasate de la producători.