Săptămâna trecută, autoritățile din New York au amendat 19 companii cu 350.000 de dolari sub acuzația că ar fi postat recenzii fals-pozitive la diversele produse prezentate pe site-urile specializate. Decizia a venit la finalul unei anchete de un an, de-a lungul căreia procurorii au „inventat” un magazin de iaurt în Brooklyn, apoi au apelat la câteva firme care oferă servicii de SEO (optimizare pe motoarele de căutare), pentru a crește prezența online a noului magazin. Ulterior, reprezentanții firmelor își creau profiluri false de utilizatori și angajau freelanceri din Filipine, Bangladesh sau state est-europene pentru a crea comentarii extrem de pozitive la adresa produselor de iaurt comercializate de magazinul-fantomă.
În paralel, un raport al Harvard Business School arătase că proporția recenziilor false de pe Yelp crescuse de la 5%, în 2006, la peste 20%, anul acesta. Autorii au analizat 310.000 de review-uri postate în dreptul a 3.625 de restaurante din întreaga lume, și au observat că recenziile negative ale unui local se țineau lanț în momentul în care acesta devenea competitiv, în timp ce review-urile pozitive deveneau tot mai numeroase în momentul în care restaurantul cu pricina suferise o lovitură de imagine.