Aproape un sfert  din rulajele lunare ale unei firme de dimensiuni medii cu afaceri în comerţul alimentar sunt reprezentate de plata utilităţilor (în principal energie electrică) , salariile angajaţilor şi alimentarea cu combustibil a maşinilor din dotare. În cazul  unui magazin cu rulaje lunare de 50.000 de euro, suma se ridică la 12.500 de euro în fiecare lună, bani care, dacă ar fi retraşi din contul firmei sau dacă ar fi plătiţi cu ajutorul instrumentelor clasice, ar atrage după sine comisioane deloc neglijabile pentru a nu mai pune la socoteală timpul pierdut la bancă şi efortul de a înregistra aceste cheltuieli în evidenţa firmei. Atât retragerea de numerar de la ghişeul băncii, cât şi introducerea unui ordin de plată sunt operaţiuni comisionate. Potrivit unui calcul Capital bazat pe taxele şi comisioanele afişate de bănci, dacă respectiva firmă ar alege să retragă bani din cont pentru fiecare din operaţiunile de mai sus ar pierde lunar până la 250 de euro sau 2% din suma totală alocată acestor cheltuieli.

Care este soluţia

O alternativă la îndemână o reprezintă cardul  de firmă (cardul business) a cărui utilizare directă reduce la zero comisioanele. Băncile care au în portofoliu cardurile business emise sub sigla Visa dau posesorilor posibilitatea posesorului să plătească, din faţa computerului şi fără comision, gazele, curentul electric, apa sau abonamentul de internet ori telefonie mobilă. Acelaşi produs special construit pentru firme poate fi utilizat pentru a achita fără comision combustibilul la orice benzinărie din România, dar şi pentru a transfera, tot fără comision şi tot prin intermediul serviciiilor de internet banking, bani din contul firmei către conturile de salariu ale angajaţilor.

Posibile economii chiar mai mari

Exemplul de mai sus reprezintă însă doar beneficiile directe ale cardului de firmă. Majoritatea furnizorilor din domeniul comerţului alimentar acceptă şi ei plăţile cu cardul întrucât pot beneficia imediat de dovada efectuării tranzacţiei, avantaj extrem de important într-o economie unde incidentele de plată sunt în creştere. În cazul firmei noastre, cu rulaje lunare de 50.000 de euro, plăţile către furnizorii de produse ocupă procentul cel mai important, adică cel puţin 50% sau circa 25.000 de euro. Numărul tranzacţiilor lunare cu furnizorii este semnificativ în comerţul alimentar, acolo unde cu greu se poate lucra cu stocuri sau se pot anticipa corect vânzările având în vedere natura perisabilă a mărfii. Un magazin ca al nostru este vizitat zilnic de cel puţin doi furnizori care aduc marfă proaspătă ceea ce înseamnă minimum  50 de tranzacţii care pot fi achitate cu cash scos de la bancă şi comisionat sau direct cu cardul, fără comision.

Cardurile de firmă au însă şi ele costuri, ca orice produs bancar, însă acestea sunt mai degrabă modice comparativ cu economiile realizate. Băncile sunt transparente în ceea ce priveşte taxele şi comisioanele pentru carduri. Principalul cost este reprezentat de comisionul de administrare care, în funcţie de bancă, variază între 5 şi 15 lei. Mai există şi o taxă de emitere în valoare de aproximativ 2,5 lei, dar şi comisioane pentru trimiterea prin poştă a extraselor de cont.