Ioanid Apostol era student atunci când a îmbrăcat pentru prima oară costumul de Moș Crăciun, acum 16 ani. La început a făcut-o pentru a le putea cumpăra la rândul său cadouri celor dragi, dar un an mai târziu acest experiment s-a transformat într-o afacere de succes. „Pe lângă clienții vechi, care sunt mai ales familii, avem firme partenere care ne cheamă în fiecare an la petreceri pentru angajați și copiii lor sau doar pentru a juca rolul unui curier care livrează cadouri“, spune Ioanid Apostol, proprietarul site-ului moscraciun-inchiriere.ro. El ține să precizeze că această activitate nu este doar o afacere, ci „o poveste de suflet“, care continuă în ciuda cererii mai mici din ultimii ani.
În curând, „moșitul“ s-ar putea limita pentru unii la un hobby, pentru că în criză atât bugetele de familie, cât și ale companiilor au fost mai mici. Pentru a ieși mai ieftin, unii părinți au îmbrăcat ei înșiși costumul de Moș Crăciun, în timp ce companiile și școlile au devenit clienții de bază pentru firmele de profil, care s-au întrecut în oferte pentru a le atrage.
Barbă artificială sau naturală?
Pentru a avea servicii accesibile și celor care alocă mai puțini bani distracției de sărbători, firmele au diversificat activitatea moșului și i-au flexibilizat programul. Dacă înainte moșii aveau un tarif pe oră, acum, ei pot fi închiriați inclusiv pentru 15 minute, cu prețuri cuprinse între 70 și 100 de lei, indiferent dacă e vorba de o petrecere în familie, la școală sau pentru angajați. De asemenea, anul acesta au diversificat oferta și i-au pus la treabă pe moși, transformându-i, după nevoie, în animatori pentru petrecerile din magazine sau baruri, promoteri care distribuie materiale pentru companii sau în curieri care împart cadouri prietenilor. Moșul este cotat și în funcție de caracteristici: pe site-urile de profil există galerii cu fotografiile lor, pentru ca doritorii să poată alege în cunoștință de cauză. Unul pe care cei mici îl pot trage oricât de barbă e mai scump cu circa 100 de lei pe oră decât unul care are o barbă artificială.
Cel mai mare succes îl au moșii cu barbă naturală, dar și alte personaje ale iernii, care pot fi închiriate cu 100 de lei pe oră: crăciunițe, spiriduși sau oameni de zăpadă. „Am început afacerea acum doi ani, iar clienții  buni i-am câștigat chiar din primul an. Personajele adiacente se ocupă, de regulă, de distracția copiilor: se joacă cu ei, le fac baloane modelabile sau le pictează fețele. Pentru a fi mai rentabili, am hotărât să oferim și servicii foto-video, sonorizări și decoruri“, spune Marius Ionescu, proprietarul site-ului mosgerila.com. De regulă, cine închiriază un Moș Crăciun cere și un spiriduș sau solicită scenete în care joacă cel puțin patru personaje. „În primele două săptămâni din decembrie, cele mai multe acțiuni se derulează la firme, grădinițe și școli, la serbări. De pe 23 decembrie până în ziua de Crăciun inclusiv, avem doar solicitări private pentru cei mici acasă“, spune Ioanid Apostol.
Singurii din branșă care nu pierd de Sărbători sunt cei care vând costume de Moș Crăciun, crăciunițe, oameni de zăpadă, reni sau spiriduși. În funcție de complexitate și material, prețul unei costumații ajunge până la 200 de lei. Chiar dacă profiturile nu mai sunt de ordinul zecilor de milioane de lei, cei care au astfel de afaceri în sezon nu își pierd avântul și cred că vor găsi noi modalități de a atrage clienți. Una dintre ele ar fi să angajeze moși care cunosc limba engleză, pentru a merge la petrecerile străinilor din România, care și-au manifestat deja interesul în acest sens.