Piaţa de publicitate a crescut cu 43% în 2007 faţă de anul precedent. Investiţiile în publicitate s-au ridicat la 5,3 miliarde de euro (volum brut, calculat la rate card), faţă de circa 3,7 miliarde de euro în 2006.

Anul trecut, cei mai mari investitori de pe piaţa de publicitate autohtonă au fost companiile Procter &Gamble (398 de milioane de euro), Unilever South Central Europe (257 de milioane de euro), L’Oréal România (256 de milioane de euro), Coca-Cola România (157 de milioane de euro) şi Danone România (138 de milioane de euro). Potrivit monitorizărilor AlfaCont, primii 20 de advertiseri au cumulat anul trecut jumătate din totalul investiţiilor din publicitate în mediile tradiţionale (televiziune, presă scrisă şi radio). Datele centralizate de AlfaCont se referă şi la inserţiile publicitare de tip cross-promotion. Nu a fost luat în calcul nici un discount, toate cifrele având la bază un tarif-listă (rate card) oficial. AlfaCont nu monitorizează însă publicitatea online şi cea outdoor. Pentru 2007, acestea sunt estimate, ca volum total, la aproximativ opt milioane de euro net pentru internet, respectiv 42-44 de milioane de euro pentru outdoor.

Cosmeticele, în topul celor mai promovate produse

85-9897-1.jpgTelefonia mobilă şi-a păstrat şi anul trecut poziţia de lider în topul celor mai active categorii de produse. În 2007, operatorii de telecomunicaţii mobile au cheltuit în total pentru promovare, la rate card, aproximativ 296 de milioane de euro. Pe următoarea poziţie în clasament s-au situat brandurile de bere, cu investiţii de circa 245 de milioane de euro. În schimb, dacă în 2006 pe locul al treilea al topului se aflau băuturile carbonatate, în 2007, această categorie de produse a coborât până pe locul al cincilea (188 de milioane de euro), fiind devansată de şampoane şi balsamuri (203 milioane de euro) şi de categoria autoturismelor (197 de milioane de euro).

Băncile şi serviciile bancare (minus cardurile bancare) s-au aflat în 2007 printre cei mai dinamici investitori în publicitate, dublându-şi practic volumul investit în anul 2006. O altă categorie extrem de dinamică a fost, previzibil, cea a pensiilor private obligatorii (pilonul II), care a urcat în doar patru luni, graţie unor campanii publicitare agresive şi cu bugete mari, pe poziţia a treisprezecea în top, cu un total de 92,5 milioane de euro. De asemenea, campaniile derulate de companiile de asigurări şi cele pentru fondurile de pensii facultative (pilonul III) au crescut totalul investiţiilor brute la circa 70 de milioane de euro, faţă de numai 27 de milioane de euro în 2006.

Piaţa de publicitate este dominată net de televiziuni

85-9898-2.jpgÎn ceea ce priveşte clasamentul brandurilor în care s-a investit cel mai mult, poziţia de top a aparţinut Orange (cu 58,2 milioane de euro), urmat de Vodafone (53,2 milioane de euro), Coca-Cola (52 de milioane de euro), Cosmote (51,9 milioane de euro) şi Banca Comercială Română (44,6 milioane de euro).

Orientarea celei mai consistente părţi a bugetelor de publicitate către televiziuni s-a menţinut şi în 2007, deşi costurile promovării în acest mediu au crescut cu aproximativ 30% faţă de anul precedent; explicaţia ţine de faptul că, de mai mulţi ani, televiziunea a rămas cel mai ieftin mediu publicitar, ca raport între costurile totale şi audienţa atinsă. Astfel, 91 de procente din volumul cumulat al investiţiilor brute, adică 4,86 de miliarde de euro, au fost atrase de către posturile TV. Pe locul secund s-a situat presa scrisă, cu 7% din totalul investiţiilor. Posturile de radio au absorbit doar două procente din suma totală, respectiv 108 milioane de euro.

85-9899-3.jpgLansările de noi posturi TV de anul trecut – majoritatea fiind canale de nişă, cu excepţia Kanal D, staţie cu profil generalist – au condus la o mai mare aglomerare pe piaţa TV. În 2007, televiziunile au atras cu 47% mai mulţi bani din publicitate decât în 2006, însă felia cea mai mare din tort le-a revenit tot posturilor generaliste de top (Pro TV, Antena 1, TVR 1 şi Prima TV), chiar şi în condiţiile creşterii generale de pe piaţă a preţurilor punctelor de audienţă. Beneficiind şi de oportunitatea de a atinge publicuri ţintă mai clar definite, clienţii de publicitate şi-au plasat bugetele şi în canalele de nişă, ale căror spaţii publicitare au devenit la rândul lor încărcate sau chiar sold-out (vândute în întregime). Capacitatea televiziunii de a absorbi creşterile semnificative ale bugetelor de publicitate şi perspectivele de creştere a pieţei de publicitate pe termen scurt şi mediu au dus în 2007 la noi lansări de posturi TV, mai ales de nişă.

85-9900-4.jpgPosturile de radio au obţinut anul trecut venituri brute cu 25,5% mai mari decât în anul precedent – de la 81 de milioane de euro în 2006 la 108 milioane de euro. Cele mai mari bugete au fost alocate, în ordine descrescătoare, de Orange, Vodafone, Ringier România, Romtelecom, trustul Intact, Romaqua, Carrefour, MediaPro, Renault-Nissan România şi Automobile Dacia.

Ziarele şi revistele au adunat anul trecut venituri brute din advertising de circa 378 de milioane de euro, cu aproximativ 19% mai mult decât în 2006 (317 milioane de euro). Cei mai mari advertiseri din presa scrisă au fost MediaPro, Orange, Vodafone, trustul Realitatea-Caţavencu, L’Oréal, Intact, Ringier, Banca Comercială Română, Romtelecom, Procter&Gamble şi Unilever.

Concentrarea pieţei

50% Cu aproximaţie, aceasta este ponderea, raportată la totalul pieţei de publicitate din România, a bugetelor cumulate ale primilor 20 mari clienţi de publicitate din ţara noastră. Estimativ, circa 900-1.000 de advertiseri activează în prezent pe piaţă.