După ce și-a cedat fostului soț partea din Mobexpert contra sumei de aproape 37 de milioane de euro, Camelia Șucu s-a implicat mai puternic în afaceri, dezvoltând proiecte pe mai multe segmente, principalele domenii fiind industria mobilei și agricultura. Din 2010 şi până în prezent antreprenoarea a investit șase milioane de euro în Piaţa de Gros, ce reprezintă un depozit de 25.000 de metri pătraţi împărţit în trei hale. Camelia Șucu ne-a dezvăluit într-un interviu cum a reușit să facă față provocărilor întâlnite în mediul de business, dar și câteva dintre planurile sale.

Capital: Care sunt prioritățile dumneavoastră în acest moment?
Camelia Șucu: Recunosc că îmi este greu să definesc prioritățile în acești doi termeni pentru că agricultura și business-ul cu mobilă s-au împletit ca priorități în ultimii ani: pe lângă familie, aceste două domenii sunt „copiii mei de suflet“ și mi-e greu să-l pun pe unul în umbra celuilalt. Regândesc Class și am încheiat noi parteneriate care vor aduce schimbări semnificative în business și, de ce nu, poate vor inspira schimbări în piață. Nu pot să dezvălui deocamdată despre ce este vorba, dar cel mai probabil la sfârșitul acestei veri vom avea noutăți pe care le voi putea prezenta.

Capital: Cât de greu îi este unei femei să reuşească într-un domeniu al bărbațiilor?
Camelia Șucu: Dacă vă referiți la agricultură, este adevărat că nu este simplu ca femeie, pentru că te lupți cu prejudecăți – deși „lupta“ în sine nu e chiar atât de grea, e chiar amuzantă pe alocuri. Cel mai important pariu în agricultură, însă, mi se pare a fi cel cu propria viziune sau cu propriile limite. Poți face agricultură în cadrul unui proiect punctual din care să faci bani pe termen scurt sau îți poți propune să schimbi un sistem.

Capital: Cum vedeţi viitorul antre­­prenoriatului feminin în România?
Camelia Șucu: Îl văd din ce în ce mai promițător, având în vedere că nu există restricții de niciun fel legate de lipsa accesului la educație sau resurse. Cu privire la imaginație, creativitate, știm foarte bine că femeile nu duc lipsă. Văd foarte multe demersuri antreprenoriale printre tinere, chiar absolvente de facultate, care nu-și pun problema să se angajeze, ci să înceapă imediat ceva pe cont propriu, fie urmându-și un hobby, fie o oportunitate.

Capital: Care au fost cele mai bune sfaturi pe care le-aţi primit atunci când aţi înfiinţat afacerea?
Camelia Șucu: Sfătuitori am găsit la tot pasul și în orice stadiu al afacerii, nu doar la început. Am primit sfaturi de promovare de la specialiști și consultanți în domeniu, am primit sfaturi legate de management-ul afacerilor și de wealth management, în egală măsură. Am observat o chestiune interesantă în legătura cu sfaturile: cele mai bune sfaturi le poți obține de la oameni neimplicați în business sau fără o miză clară, pentru că ei au o privirea proaspătă și pot să surprindă ceea ce ție îți scapă.

Capital: Care sunt greşelile pe care le-aţi făcut la început şi cum aţi remediat situaţia?
Camelia Șucu: Am făcut atât de multe încât nu cred că aveți spațiu pentru a le scrie. Sunt punctuale sau strategice, mai mici sau mai mari, dar sunt asumate și … consumate. Mi-am învățat lecțiile din ele. M-am înșelat asupra multor oameni. Am început proiecte pe care nu le-am dus la bun sfârșit, așa cum mi-aș fi dorit. Am amânat proiecte de suflet în care mi-aș fi dorit să investesc mai mult din timpul meu. Oricum întotdeauna puzzle-ul deciziilor și greșelilor te schimbă: ceea ce acum evaluezi ca o decizie bună, în timp se poate dovedi o greșeală, și invers. Depinde foarte mult de context și de ce vrei să vezi în decizia respectivă. De „remediat“ orice se repară cumva, mai devreme sau mai târziu.

Capital: Cum caracterizați piața în care activați și ce modificări ar fi necesare în acest sector?
Camelia Șucu: Piața are mecanismele ei și nu pot spune că cineva poate să „îmbunătățească“ ceva. Piața se așează prin eforturile jucătorilor ei și în context macro-economic, greu de „reglat“. Este în continuare greu să vinzi calitate în orice în România (de la mobilier până la alimentație și servicii), pentru că încă suntem o piață dominată de cel mai mic preț, începând cu însuși criteriul licitațiilor publice, indiferent de consecințe. Oricine poate să vândă ieftin. Provocarea constă în a educa piața treptat deoarece o investiție profitabilă cu adevărat este una în produse și servicii de calitate. Eu cu asta mă lupt și îmi doresc ca prin tot ceea ce creez și promovez să pot convinge cât mai mulți oameni că opțiunea calității, a standardelor înalte (și creative) reprezintă cea mai bună opțiune posibilă.

    5 lecții pe care le-a învățat prin prisma businessului

1.Cea mai importantă sursă de satisfacții, dar și cea mai mare frână în calea proiectelor o reprezintă oamenii. A avea oameni buni alături de tine e cel mai mare noroc pe care-l poți avea ca antreprenor în business. Restul sunt detalii.
2.Am învățat să acord libertate celor cu care lucrez, pentru că ideile bune vin din atmosfera de lucru relaxată. Învăț eu însămi în permanență, cu fiecare nou proiect și domeniu.
3.Am învățat să am încredere în instinctele mele și să nu mai cern prin filtrul critic chiar totul, că e neproductiv. Am crescut și m-am dezvoltat ca un antreprenor instinctual.
4.Am învățat că propriile greșeli sunt cel mai bun mentor.
5.Am învățat că iertarea și puterea de a trece peste dezamăgiri (de obicei legate tot de oameni) ține de înțelepciune și de forța vitală.