Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Calea ferată exploatează mecanicii până la «moarte»

Autor: | | 1 Comentarii | 12753 Vizualizari

Capital continuă seria de articole referitoare la sectorul feroviar pentru a arăta starea deplorabilă în care acesta a ajuns. Înainte de 1990, CFR era considerată a doua armată a României, fiind o structură riguros condusă, unde abia după câțiva ani de şcoală şi ucenicie se putea ocupa un post de mecanic de locomotivă sau impegat.

Dacă în urmă cu 25 de ani, în România au existat aproximativ 230.000 de ceferişiti, 1% dintre români fiind angajaţi la CFR, astăzi există sub 50.000 de salariaţi în sistemul feroviar de stat. Operatorii feroviari privaţi au, în total, un număr de aproximativ 10.000 de salariaţi. Şi lefurile s-au schimbat.

Dacă înainte de 1990, ceferistul avea un venit şi un statut social aparte, astăzi, munceşte pentru venituri de mizerie faţă de condiţiile de lucru şi de responsabilitatea asumată. Cea mai mare răspundere o au mecanicii de locomotivă. Aceştia sunt nevoiţi să conducă locomotive a căror vechime depăşeşte 30 de ani, material rulant care, conform legislaţiei, ar fi trebuit casat după 20 de ani de funcţionare.  Nu doar calea ferată, locomotivele şi vagoanele sunt îmbătrânite, ci şi salariaţii, aproape 70% dintre aceştia fiind în pragul pensionării. După ieşirea la pensie, majoritatea ceferiştilor sunt reangajaţi de operatorii feroviari privaţi de călători şi marfă. Şi, din păcate, câţiva dintre ei au avut un sfârşit tragic.

Un exemplu în acest sens sunt mecanicul în vârstă de 67 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani, care au decedat, în Sâmbăta Floriilor, după ce marfarul Unicom Tranzit, pe care îl conduceau cei doi, a deraiat în Hunedoara. În toamna anului trecut, alţi doi mecanici au murit după un accident feroviar produs în apropiere de Târgu Jiu.

 

Vârsta de pensionare a mecaniciilor, 52-55 de ani

După mai bine de o lună de la producerea teribilului accident feroviar menţionat mai sus, când un tren de marfă a deraiat şi doi mecanici au murit, am avut curiozitatea de a afla dacă un mecanic la vârsta de 67 de ani este capabil, din punct de vedere medical şi psihologic, să răspundă pentru siguranţa circulaţiei, să manevreze un tren de marfă de 3.000 tone. Am apelat la Iulică Mântescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, care este unul dintre puţinii mecanici care au condus trenul prezidenţial. „Exista un centru de şcolarizare pentru ajutori mecanici, care dura şase luni. Acum s-a desfiinţat. Înainte de 1990, un mecanic câştiga aproximativ 5.000 de lei/lună, echivalentul a două salarii, ceea ce le permitea să-şi întreţină singuri familia“, ne-a explicat liderul sindical. El îşi aminteşte că înainte de  ‘89, minim doi ani de şcoală trebuia să fie parcurşi de o persoană pentru a fi mecanic.

După absolvirea şcolii, urma obligatoriu o perioadă de ucenicie în atelier. „Abia după această perfecţionare ajutorul mecanic sau mecanicul aveau voie să urce în locomotivă. Din generaţia mea, doar 12 colegi au rămas, din totalul de 30, în domeniul feroviar. Acum, din 10 persoane care aleg să urmeze şcoala de mecanici de locomotivă, abia unul sau doi termină cursurile şi aleg să fie mecanici“, ne-a explicat Iulică Mântescu.

Fostul mecanic al trenului pre­zidenţial ne-a precizat că, în prezent, vârsta medie de pensionare a mecanicilor de la CFR Marfă sau CFR Călători este de 52-55 de ani. „După 26 de ani pe locomotivă, un mecanic se poate pensiona. În prezent, la CFR Marfă, peste 80% din mecanicii de locomotivă îndeplinesc vârsta medie de pensionare. Dacă nu se schimbă ceva, în doi ani nu mai avem mecanici. În prezent, nu se pot efectua toate prestaţiile din lipsă de mecanici. Mecanicii ies la pensie un un venit de circa 1.600 de lei, astfel că foarte mulţi sunt nevoiţi să se angajeze la privat. Nu există mecanic de locomotivă, indiferent de vârstă, care să nu aibă certificatele medicale şi psihologice la zi“, ne-a mai explicat Iulică Mântescu.

Referitor la mecanicii de­cedaţi în Sâmbăta Floriilor, preşe­din­tele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă a menţionat că îşi iubeau meseria şi aveau o bogată experienţă. „Mecanicii sunt devotaţi meseriei, niciodată nu sar din tren, eroarea umană este cea mai plauzibilă“, este de părere liderul de sindicat.  

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

12 October 2018

Cel mai lung zbor din lume. Vezi câte ore a durat cursa

Transporturi si Infrastructura

09 October 2018

Cele mai așteptate autobuze au ajuns la București

Transporturi si Infrastructura

01 October 2018

Un pod important din București intră în reparații

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.