Bursele europene au reacționat imediat la anunțul privind dublarea tarifelor aplicate de Statele Unite. Decizia președintelui american Donald Trump de a majora taxele la importurile de oțel și aluminiu a provocat incertitudine pe piețele financiare. Măsura a afectat în mod direct companiile europene active în industrii dependente de materiile prime. Cele mai expuse au fost firmele din sectorul auto și cel metalurgic, care se confruntă deja cu presiuni legate de costuri. Investitorii au interpretat decizia ca un risc major pentru exporturile europene.

Bursele europene, afectate de corecțiile din sectorul auto

Bursele europene au înregistrat luni scăderi notabile, pe fondul presiunilor din industria auto. Indicele pan-european STOXX 600 a înregistrat o scădere de 0,5%, după un parcurs pozitiv în luna mai.

Cele mai mari pierderi au fost consemnate în sectorul auto, unde acțiunile marilor producători au avut evoluții negative vizibile. Stellantis a pierdut 3%, în timp ce acțiunile Mercedes-Benz, BMW și Volkswagen s-au depreciat între 1,4% și 2%.

Pe ansamblu, indicele dedicat sectorului auto a scăzut cu 1,6%, reflectând îngrijorările investitorilor cu privire la viitorul exporturilor către piața americană.

Industria siderurgică europeană, sub presiune crescândă

Producătorii europeni de oțel au resimțit imediat impactul noilor măsuri tarifare. Companiile ArcelorMittal și Aperam au raportat pierderi de aproximativ 1% fiecare.

Salzgitter, al doilea cel mai mare producător de oțel din Germania, a atras atenția că aceste tarife vor afecta semnificativ competitivitatea industriei europene.

Exporturile de oțel ale UE către SUA reprezintă un segment esențial pentru unele firme, iar orice blocaj în acest sens riscă să afecteze stabilitatea lanțurilor de aprovizionare.

Uniunea Europeană promite represalii comerciale

Reacția oficială a Uniunii Europene nu a întârziat să apară. Bruxelles-ul a declarat că va lua măsuri de retorsiune, menționând o decizie recentă a unei instanțe americane care pune sub semnul întrebării autoritatea președintelui SUA în impunerea unilaterală de tarife.

Inițial, Donald Trump anunțase că noile tarife vor intra în vigoare pe 1 iunie. Ulterior, aplicarea acestora a fost amânată până pe 9 iulie, ceea ce lasă un interval limitat pentru posibile negocieri.

Analiștii avertizează asupra impactului asimetric al tarifelor

Potrivit unor analiști citați de CNBC, tarifele de 50% ar putea avea efecte divergente asupra piețelor din SUA și Europa.

Josh Spoores, de la CRU, susține că SUA este deja cea mai scumpă piață pentru oțel, iar noile tarife ar putea accentua inflația.

„Unii producători europeni ar putea chiar să profite de pe urma exporturilor de produse care conțin oțel către SUA, unde prețurile vor exploda”, a spus el.

Producătorii auto, printre cei mai expuși

Specialiștii de la Morningstar estimează pierderi semnificative pentru companiile auto europene, mai ales pentru BMW, care s-ar putea confrunta cu un impact de ordinul sutelor de milioane de euro.

În sesiunea de luni, acțiunile din sectorul auto au înregistrat o scădere generală de 1,8%, în urma temerilor legate de reducerea exporturilor și creșterea costurilor de producție.

Kaye Ayub, analistă la MEPS International, a afirmat că supracapacitatea de oțel din Europa ar putea diminua și mai mult marjele de profit.

„Noile bariere comerciale vor împinge preţurile din Europa şi mai jos”, a adăugat ea.

Temeri și în Regatul Unit privind efectele tarifelor

Efectele tensiunilor comerciale nu se limitează la UE continentală. În Marea Britanie, industria siderurgică a transmis semnale de alarmă în privința comenzilor deja aflate în tranzit către Statele Unite. Reprezentanții sectorului se tem că livrările ar putea fi anulate din cauza noilor tarife.

În același timp, incertitudinile privind durata acestor măsuri tarifare creează dificultăți suplimentare pentru planificarea producției și a exporturilor.

„Nu cred că aceste tarife vor rămâne în vigoare mult timp. Sunt la un nivel atât de ridicat şi afectează atât de multe sectoare din SUA încât vor exista presiuni masive pentru a fi revizuite”, a declarat Josh Spoores.