Studiul BM subliniază că pe plan global şi în zona EEAC ‘PPP pot aduce valoare în economie, dar accesul la fonduri private face necesar ca guvernele să se adapteze la noile situaţii ulterioare crizei’.

Zilele accesului facil la finanţare au trecut, arată expertul BM în PPP în EEAC şi probleme de infrastructură, Vickram Cuttaree, care avertizează că investitorii privaţi au încă ‘un acces limitat la fonduri pe termen lung şi doresc să îşi reducă riscurile’.

Ceea ce caută investitorii sunt ţări cu un cadru instituţional, financiar şi legislativ capabil să minimizeze riscurile de bază şi să reducă costul afacerilor. ‘Ei doresc proiecte mici, cu cerere asigurată şi au adesea nevoie de sprijin guvernamental, ceea ce înseamnă că negocierea şi finalizarea unui contract este mai complexă, mai costisitoare şi mai îndelungată’, se arată în Raport.

BM dă câteva exemple de PPP derulate cu succes după izbucnirea crizei, printre care proiectul Aeroportului Pulkovo de la St. Petersburg.

Pentru a atrage investiţii private, BM consideră că guvernele trebuie să reconsidere rolul sectorului privat şi să fundamenteze investiţiile pe temeiuri economice şi sociale, nu numai contabile. Proiectele pot necesita mai mult sprijin de la buget, dar participarea sectorului privat îmbunătăţeşte eficienţa şi calitatea serviciilor.

De asemenea, este necesară asigurarea flexibilităţii şi a transparenţei şi competiţiei reale în alegerea partenerului privat. Proiectele concrete pot fi sprijinite de politici naţionale şi mecanisme de finanţare, ceea ce face necesară colaborarea ministerelor de resort cu cel al finanţelor.

În afara ofertei de proiecte de anvergură mai mică, guvernele trebuie să aplice cele mai bune practici şi, după asigurarea finanţării, este necesară o supervizare permanentă pentru a asigura adaptarea la schimbări neprevăzute.

BM sfătuieşte guvernele din zona EEAC să se orienteze atât către investitori privaţi, cât şi către investitori străini, în a căror selecţie mecanismele IFI şi UE pot juca un rol important. Creditele acordate de IFI (Instituţii Financiare Internaţionale) şi garanţiile de la acestea pot duce la diminuarea riscurilor unui proiect.

De asemena, asistenţa tehnică şi consultanţa din partea IFI pot ajuta guvernele să identifice proiecte şi să aplice cele mai bune practici mondiale.

‘Ceea ce trebuie ca guvernele să facă acum este să valorifice PPP şi să elaboreze soluţii specifice pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă PPP’.

Raportul BM a folosit date din Croaţia, Letonia, Muntenegru, Polonia, Rusia, Slovacia, Spania şi Ucraina din domeniile infrastructurii, inclusiv construcţia de autostrăzi.
SURSA: Agerpres