Black Friday. Românii trebuie să fie atenți și la posibilele fraude

Black Friday. Toți consumatorii, printre care și iubitorii muzicii, au multe surprize pregătite de comercianți și organizatorii de evenimente, în perioada următoare. Dar dorința de a găsi cea mai bună ofertă îi face mai puțin atenți la detalii. Mai ales în perioadele cu oferte și promoții, cum este Black Friday, fraudatorii se folosesc de diverse stratageme pentru a păcăli consumatorii.

Revolut, banca digitală cu peste 3 milioane de clienți în România și 35 de milioane la nivel global, îi sfătuiește pe căutătorii de promoții și discounturi avantajoase de Black Friday să fie atenți la ceea ce cumpără, mai ales în cazul experiențelor muzicale, dacă au ratat campaniile de vânzări ale organizatorilor sau platformelor oficiale de vânzare de bilete.

În iureșul cumpărăturilor, tentativele de fraudă se înmulțesc

Totuși, evenimentele comerciale de tipul Black Friday, care pun accent pe e-commerce, vin și cu provocări în privința prevenirii comportamentelor iresponsabile și a șarlataniilor. Revolut studiază fenomenul fraudelor și scam-urilor și a constatat o creștere a acestuia, de la un an la altul.

De exemplu, în perioada post-pandemică, a fost remarcată o creștere a scam-urilor care implică false oferte la bilete la festivaluri de muzică sau concerte. În perioada mai-septembrie 2023, numărul scamurilor cu bilete de concert a crescut cu 220% față de aceeași perioadă a anului anterior.

În România, anul 2024 se anunță plin de oferte tentante pentru iubitorii de muzică și pentru fanii unor mari artiști internaționali, iar riscul de a înregistra tentative de fraudă cu bilete la aceste evenimente se amplifică.

Potrivit UK Finance, doar în prima jumătate a anului 2022, infractorii au deturnat prin scamuri peste 609,8 milioane de lire sterline. Potrivit unui alt studiu global, realizat de PwC la nivelul anului 2022, scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde de dolari, inclusiv problemele de imagine și reputație aduse brandurilor care au fost folosite în fraudarea consumatorilor.

„Mulți consumatori s-au trezit că au plătit bani pentru bilete inexistente la concertele dorite, ca urmare a unor reclame înșelătoare difuzate pe platformele de social media”, explică David Eborne, Head of Fraud Operations la Revolut.

„Le recomandăm clienților să cumpere întotdeauna produse sau servicii numai de pe platformele de e-commerce recunoscute și oficiale, mai ales atunci când e vorba despre bilete la concerte și festivaluri. Oricât de mult și-ar dori să îl vadă pe artistul preferat, cel mai bine este să evite ofertele de nerefuzat apărute din senin pe platformele de socializare. Pentru Revolut, este important ca banii clienților să fie în siguranță.

Echipa noastră formată din peste 2.500 de specialiști în prevenirea fraudelor a reușit, în ultimele 12 luni, să evite pierderi ale clienților, ca urmare a scam-urilor, ce ar fi însumat peste 231 de milioane de euro. Sistemele noastre sofisticate de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacțiile riscante, pentru a asigura clienții că se pot folosi în siguranță de fondurile lor”, a continuat acesta.

Sfaturile Revolut pentru Black Friday

Iată și sfaturile expertului Revolut cu privire la un comportament responsabil de Black Friday.

Dacă găsiți bilete de vânzare la concertele dorite sau oferte care sunt mult reduse față de prețul lor inițial, faceți-vă timp pentru a investiga site-ul sau comerciantul înainte de a continua cu plata.

Atenție dacă vi se cere să plătiți prin transfer bancar în loc de o plată online sau tranzacție cu cardul. Confirmați întotdeauna legitimitatea vânzării înainte de a efectua o plată.

Escrocii creează adesea un sentiment de urgență pentru a-i determina pe potențialii cumpărători să ia decizii impulsive. Opriți-vă, respirați și gândiți-vă înainte de a continua cu orice tranzacție.

Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat – rareori biletele la evenimentele sold out sunt disponibile prin intermediul rețelelor de socializare – atunci este foarte probabil să fie o tentativă de fraudă! Citiți anunțul cu mare atenție!

Ce trebuie să facă victimele fraudei?

Ce e de făcut dacă un consumator este, totuși, victima unei fraude legate de serviciile de digital banking? Să raporteze problema către banca digitală sau instituția financiară cu care lucrează pentru a bloca tranzacția și să încerce să recupereze suma pierdută

Clienții Revolut sunt sfătuiți să își blocheze cardul direct din aplicație și să raporteze frauda în chat-ul din aplicație, care este disponibil 24/7. Aceste măsuri trebuie luate imediat ce au suspiciunea că cineva a încercat să îi păcălească. Să raporteze cazul prin Action Fraud / OLAF pentru a ajuta industria să aibă cât mai multe date și pentru a dezvolta instrumente de acțiune