De fiecare data cand statul roman si-a propus sa vanda pachete de actiuni ale marilor companii nationale, BERD a intrat imediat pe fir, propunand surse de finantare a programelor de preprivatizare. Asa s-a intamplat, in 1998, la Romtelecom si la fel se intampla, acum, la Petrom. De aceasta data, pe langa imprumutul de 150 milioane de dolari, pe care BERD il acorda SNP pentru „cosmetizare” inainte de privatizare, banca de la Londra mai vine si cu o serie de conditii, unele dintre ele draconice. Salvatore Candido, directorul pentru Romania al BERD, spune ca e vorba de un ajutor indirect pe care specialistii bancii il acorda Petromului, pentru ca Societatea Nationala a Petrolului sa se transforme intr-un „centru de profit” cu o gandire asemanatoare celor occidentale. Practic, BERD isi propune sa monitorizeze toate miscarile facute de conducerea Petrom, de la cifra de afaceri, cheltuieli si datorii, pana la politica salariala si de personal. Toate licitatiile care fac parte din programul de modernizare aferent imprumutului de 150 de milioane USD vor fi finalizate doar dupa ce expertii BERD vor fi de acord cu castigatorii. Petrom isi propune sa investeasca aproape 100 de milioane de dolari in modernizarea instalatiilor de rafinare, in special la Arpechim. Conform directorului Departamentului de planificare investitii din cadrul Petrom, Gheorghe supeala, efectul investitiei de la Arpechim ar trebui sa fie o reducere a costurilor de prelucrare, de la 18 USD/baril la maximum 16 USD/baril. „Rentabilitatea rafinariilor depinde, peste tot in lume, de conjunctura internationala si de pretul titeiului. Majoritatea rafinariilor functioneaza la limita, intre -3% si +3%. Investitia de la Pitesti va avea ca rezultat functionarea cu profit a rafinariei Arpechim”, sustine directorul supeala. In anul 2001, cele doua rafinarii din cadrul SNP – Arpechim si Petrobrazi – au inregistrat pierderi din operare de aproximativ 5.000 de miliarde lei.
„Programul de restructurare si privatizare a SNP Petrom, stabilit cu Ministerul Industriei, va avea un impact puternic asupra economiei romanesti”, spune Salvadore Candido. Cel putin in urmatorii trei ani, conducerea Petrom va trebui sa raporteze bancherilor londonezi toate deciziile privind imprumuturile sau vanzarea unor active. SNP va trebui sa-si plateasca la termen datoriile catre bugetul de stat, astfel incat, in momentul privatizarii, statul sa nu fie un creditor al companiei, iar gradul de indatorare sa nu fie mai mare de 3 % din cifra de afaceri pe anul respectiv. Dupa contractarea acestui imprumut de la BERD, practic SNP mai poate imprumuta, in anul 2002, maximum 200 milioane euro, in caz de nevoie.
Un alt punct important al contractului de imprumut dintre BERD si Petrom se refera la clientii rau- platnici. Astfel, managerii SNP sunt nevoiti sa stopeze orice relatie contractuala cu firmele care nu-si achita facturile in termen de 30 de zile de la momentul expirarii obligatiei de plata. Presedintele SNP, Ioan Popa, a declansat, in primavara acestui an un proces de „curatenie” in portofoliul de clienti ai Petrom. „Conditiile inscrise in contractul de imprumut cu BERD nu sunt altceva decat cerinte minime ca Petrom sa functioneze pe baza unor relatii economice, fara presiuni, amanari la plata, subventii sau alte astfel de parghii. Practic, ei ne obliga sa respectam un program de restructurare pe care noi l-am inceput cu multi ani in urma”, afirma directorul departamentului de investitii, Gheorghe supeala.

Obligatii asumate de snp pentru Imprumutul berd

· Neefectuarea nici unei activitati sau actiuni care ar afecta capacitatea Petrom de rambursare a creditului BERD;
· Mentinerea profilului de activitate pe perioada acordului; orice amendare a statutului Petrom sa nu contravina acordului;
· Neefectuarea de reorganizari, fuziuni, consolidari, altele decat cele din programul de restructurare convenit cu BERD;
· Limitarea nivelului indatorarii SNP, a vanzarii, transferului, inchirierii activelor proprii;
· Acceptarea numirii ca observator a unui reprezentant BERD, care va participa la sedintele AGA si CA din Petrom, pana la numirea in Consiliul de Administratie a doi directori din afara companiei;
· Acces neconditionat al reprezentantilor BERD pentru monitorizarea implementarii programului de actiuni privind protectia mediului;
· Obligatia ca Ministerul Industriei si Resurselor sa respecte toate aceste prevederi;
· Plata de catre Petrom a tuturor taxelor, impozitelor si a altor obligatii la scadenta (fiind permisa depasirea cu 120 de zile, in 2002, si 90 de zile, in 2003);
· Indeplinirea unor indicatori financiari de eficienta, conveniti cu BERD, precum si furnizarea tuturor informatiilor cerute de BERD pentru monitorizarea eficientei economico- financiare.

Performantele         Petrom In ultimii doi ani

Indicator            2000    2001    +/-%    
Cifra de afaceri (mil.euro)        2.625    2.148    -18,2    
Profit net (mil.euro)        111    104    -6,5    
Creante comerciale (mld. lei)    10.745    11.775    9,6
Datorii sub un an (mld. lei)    15.209    18.350    20,7
Imprumuturi bancare (mld. lei)    1.992    1.852    – 7
Sursa: Vanguard