Pentru motoarele cu aprindere a amestecului carburant prin scinteie, specificatiile tehnice ale producatorului se refera la cifra octanica minima a benzinei ce poate fi introdusa i rezervor si la interdictia utilizarii benzinei cu plumb la autoturismele dotate cu dispozitiv catalitic pentru reducerea emisiilor poluante. Plumbul „otraveste” catalizatorul, efectul asupra acestuia fiind ireversibil, autoturismul iesind din normele impuse de Euro II, pina cind nu este ilocuit dispozitivul catalitic. Invers, adica utilizarea benzinelor fara plumb la motoarele de generatie mai veche, nu exista nici un inconvenient. Benzinele fara plumb au aceleasi cifre octanice ca si cele normale, producatorii de automobile garantind buna functionare a motoarelor dotate cu carburator ca si i cazul utilizarii benzinelor cu plumb.
De citiva ani, i majoritatea statiilor de carburanti se vind si sortimente de benzine superioare, ale caror proprietati sunt imbunatatite de aditivi speciali. Aceasta nu iseamna benzine cu cifre octanice majorate, dupa cum au iteles destul de multi, ci carburanti ce protejeaza eficient sistemele de alimentare ale motoarelor. De altfel, studiile realizate de marile companii au demonstrat ca marirea cifrei octanice nu creste randamentul motoarelor, standardele actuale pentru benzina Premium fiind suficiente.
Se poate pune itrebarea de ce sa cumparam o benzina aditivata, care este ceva mai scumpa, daca cea recomandata de constructor corespunde tuturor cerintelor tehnice. Ceea ce aduce i plus aditivul dintr-o benzina, fara a-i modifica caracteristicele tehnice, se traduce printr-o perioada de functionare mai lunga a motorului la parametri initiali. Substantele chimice adaugate suplimentar impiedica depunerea murdariei i instalatia de alimentare cu combustibili. Totodata, acestea au rolul de a reduce procesul de coroziune a in-
stalatiilor.
in timpul functionarii motorului, pe suprafetele fierbinti ale sistemului de admisie apar depuneri care se formeaza i urma oxidarii partiale a lubrifiantului si a combustibilului. Din acest motiv, alimentarea cu amestec carburant nu se mai poate face ca i cazul unui motor curat, efectele fiind pierderea de putere si functionarea cu itreruperi. Simptomele sunt bine cunoscute soferilor: cind se apasa pedala de acceleratie, masina nu reactioneaza imediat, motorul parind ca ezita sa se tureze, iar timpul de accelerare se mareste semnificativ. Acest fenomen se petrece din cauza circulatiei igreunate a combustibilului i sistemul de aspiratie al motorului. Depunerile de pe suprafetele metalice care intra i contact cu combustibilul actioneaza ca un burete, absorbind o anumita cantitate din carburant, iar o cantitate mai redusa intra i camera de ardere. Ulterior, atunci cind depunerile elibereaza combustibulul absorbit, are loc o supraalimentare a cilindrilor, tradusa printr-o accelerare brusca a autoturismului. Nu numai timpii de accelaratie sunt afectati, ci si puterea disponibila a motorului. Puterea motorului poate sa scada i aceste conditii cu 8%, numai din cauza depunerilor din sistemul de alimentare.
Aditivii elimina depunerile solide
Rolul aditivilor este tocmai de a impiedica formarea acestor depuneri. in plus, datorita ingredientilor cu rol de curatare, pot sa ideparteze murdaria acumulata i timp. Deci, substantele chimice din compozitia benzinelor aditivate au rolul de a proteja sistemele de alimentare pina la admisia amestecului carburant i cilindri. in urma arderii vor exista depuneri de calamina, isa aceasta poate fi eliminata i timpul drumurilor mai lungi, cind temperatura din camerele de ardere devine constanta, favorizind procesul de decalaminare. Aditivii multifunctionali reduc isa si depunerile de calamina, periculoase pentru ca provoaca functionarea instabila a motorului.
Denumirile comerciale ale benzinelor superioare variaza de la firma la firma, ca si aditivii folositi. Ultimul produs de acest tip lansat pe piata romineasca apartine companiei Shell si este denumit V-Power. Conform datelor furnizate de companie, utilizarea acestui tip de benzina asigura o curatare eficienta a sistemului de admisie, dupa consumarea a cinci rezervoare.
Avantajele folosirii unor benzine aditivate au fost calculate comparativ cu carburanti ce se icadreaza i standarde tehnice identice. Din pacate, deseori benzinarii vind produse inferioare pe post de benzine premium. Hotiile sunt dificil de depistat, controalele fiind putine si sporadice. Acesta poate fi un motiv i plus pentru consumul unor carburanti de calitate, prelungirea vietii motorului compensind economiile facute din alimentarea cu produse cu caracteristici idoielnice.     

Avantajele utilizarii benzinelor aditivate
· incetineste procesul de corodare a sistemului de combustie
· Elimina depunerile de mizerie din injectoare, sistemul de aspiratie si de pe supapa de admisie
· Reduce depunerile de calamina din camera de ardere
· Se mareste puterea motorului cu pina la 10%
· Scade consumul de combustibil
· Se reduc emisiile de noxe
· Motorul nu mai da rateuri
· Creste usurinta conducerii

Depunerile sufoca motorul
Depunerile din sistemul de aspiratie itrerup circulatia aerului care intra i motor, scad capacitatea de aerisire a acestuia, actionind ca un burete. Cantitatea de combustibil care a fost absorbita de depuneri si este eliberata brusc nu poate fi arsa i itregime, crescind i consecinta consumul.