Pana in 1989, piata acumulatorilor era impartita intre Acumulatorul Bucuresti si Acumulatorul Bistrita (in prezent Rombat Bistrita). Din datele puse la dispozitie de prima societate reiese ca aceasta detinea 78,10 % din piata. In afara celor doua mari societati producatoare de baterii, dupa anul 1989 au aparut si alti producatori mai mici, care fabrica numai baterii auto si s-au dezvoltat pe scheletul unor ateliere, cum ar fi: Electro Auto Service Caranda – Bucuresti, Ital Stab Products – Bucuresti, Ropower Maraton – Brasov, Ilhan Alpin – Optasi, Olt.
Codasul
a ajuns lider
Rombat Bistrita a luat nastere in anul 1980, avand ca obiect de activitate fabricatia acumulatoarelor acide cu plumb pentru pornire auto si a elementelor de tractiune. Dotarea initiala a fost facuta cu utilaje de tehnicitate inalta la acea data, de la firme din vest, dar si cu utilaje indigene, mai putin performante. Forta de munca slab calificata si utilizarea de materii prime din tara au dus la obtinerea de produse cu un nivel calitativ instabil, ceea ce a dus la constituirea unei imagini nefavorabile. Acest lucru, putin deranjant inainte de 1989, a facut ca, dupa aceasta data, cand au inceput sa actioneze legile economiei de piata (oferta variata si de calitate), imaginea marcii Rombat sa se degradeze. Din anul 1992, firma a trecut la un proces masiv de retehnologizare a liniilor de productie si de modernizare a produsului: constructie, materii prime, design. Acest fapt a avut ca rezultat imbunatatirea radicala a calitatii produsului si cresterea continua a productiei. Modernizarile tehnologice s-au facut apeland la utilaje din import, de la firme-lider pe piata mondiala, cum sunt: Tekmax, Virtz si Mac din SUA, COSMEC din Italia. Materiile prime utilizate sunt de cea mai buna calitate si provin de la firme din strainatate (Anglia, Olanda, Israel, Ungaria). „Aplicand o strategie de promovare masiva, pe canale specifice fiecarui segment de piata vizat, am reusit sa fim prezenti din ce in ce mai mult pe piata, atat ca si cantitate cat si ca imagine. Daca in 1990 produceam 240.000 de acumulatoare, in 1998 estimam o productie de 600.000 de bucati. In conditiile cresterii pietei, cresterea cotei de piata a Rombat fata de principalii concurenti, Acumulatorul Bucuresti si firme straine precum Bosch, Fulmen, Varta, Steco, a fost de 100%, astfel incat, in 1997, am devenit lideri pe piata”, ne-a declarat Ioan Repede, directorul general al Rombat.
La cel de-al doilea principal producator – Acumulatorul Bucuresti, lucrurile stau exact invers fata de Rombat. Cu o traditie de peste 85 de ani in fabricatia de acumulatoare, realizarile actuale sunt modeste, chiar in descrestere, cauza principala fiind starea de uzura avansata a echipamentelor tehnologice. „Din lipsa fondurilor, nu s-au cumparat utilaje noi in ultimii 10 ani”, se mentioneaza intr-un material de prezentare a societatii. Asa se explica de ce, in urma unui studiu realizat in Bucuresti pe 200 de intervievati de MEMRB International, numarul celor care au mentionat numele Acumulatorului este nesemnificativ. „Recesiunea economica si lipsa materiilor prime, in special a plumbului, sunt alte cauze care au afectat in sens negativ intreprinderea”, a tinut sa precizeze Vasloban Bela, director de marketing la Acumulatorul .
In ceea ce priveste importul, concurenta este foarte putenica, fiind prezente pe piata romaneasca practic toate tipurile si marcile de baterii auto de renume mondial. Acestea sunt cautate in special de posesorii de autoturisme aduse de peste hotare. In anul 1997, pe piata romaneasca au patruns 45.000 bucati acumulatori marca Bosch, prin societatea Robert Bosch. Brigitte Eble, directorul general, ne-a declarat ca in anul 1998 importurile au crescut cu aproximativ 20% si ca principala problema a firmei o constituie produsele „no name”.
Cererea este
in crestere
Societatea Bumbas Electric este importator si ditribuitor autorizat al firmei Varta Autobatterie GmbH din Hanovra. „Piata din Romania, fiind o piata structurata dupa pretul de vanzare, dominata in proportie de 80% de producatorii autohtoni, este de cca 800.000 – 900.000 bucati pe an. Consider ca, in segmentul nostru de piata, concuram cu Bosch, Delco si firme din grupul Exide, ca Fulmen si Tudor”, a tinut sa ne precizeze Cristian Cristescu, directorul societatii. De-a lungul timpului, societatea a constatat ca atat masinile autohtone, cat si cele de import, in majoritate second-hand, prezinta defectiuni ale sistemului de incarcare, sisteme de alarma montate necorespunzator si multe alte inginerii la sistemul de iluminare. Pentru a nu fi afectata imaginea marcii, firma a gasit solutia: ofera garantie 18 luni, in conditiile verificarii gratuite a sistemului elctric de incarcare al autoturismului pe care bateria va fi utilizata.
Privita din interior, piata acumulatorilor este foarte dura, importurile castigand un numar considerabil de consumatori. „Unele dintre acestea sunt favorizate de statul roman – cele provenind din tarile membre ale acordului CEFTA – in timp ce firma noastra trebuie sa plateasca taxe vamale, mai nou majorate, chiar la materii prime care nu se fabrica in tara”, precizeaza dl Ioan Repede.
Conform statisticilor Inspectoratului General al Politiei Capitalei, in Romania exista 4,7 milioane carnete de conducere, iar conform surselor Ministerului Transporturilor, parcul auto este format din 3,5 milioane autovehicule. Analizand datele de mai sus si luand in considerare faptul ca durata medie de viata a unei baterii auto este de 2,5-3 ani se poate ajunge la concluzia ca cererea anuala de baterii auto, in urmatorii cinci ani, va atinge nivelul de 1,2-1,5 milioane bucati (productie interna plus import).

Clasificarea marcilor de
acumulatori auto in functie de raportul pret/calitate
Fulmen    *****
Varta    ****
Bosch    ***
Rombat    **
Caranda    *
    Sursa: MEMRB International

Aurelian Buliga