AFM dă startul programului Rabla 2025 cu bugete crescute și focus pe mobilitate sustenabilă în România
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat calendarul oficial pentru demararea ediției 2025 a programului Rabla, principalul instrument de sprijin guvernamental pentru înnoirea parcului auto din România. Lansarea are loc în două etape distincte, cu reguli revizuite și un accent mai puternic pe mobilitatea verde.
Start pentru două categorii de beneficiari
Conform calendarului publicat de AFM, sesiunea de înscriere pentru unitățile administrativ-teritoriale (UAT) și instituțiile publice va începe pe 4 iunie 2025, ora 10:00, în timp ce persoanele fizice vor putea aplica începând cu 19 iunie 2025, ora 10:00. Ambele sesiuni vor rămâne deschise până pe 27 noiembrie 2025, ora 23:59, sau până la epuizarea fondurilor.
Spre deosebire de edițiile anterioare, înscrierile nu se vor mai face prin intermediul dealerilor auto. Solicitanții vor accesa direct platforma informatică disponibilă pe site-ul www.afm.ro, într-un efort de simplificare administrativă și creștere a transparenței.
O schimbare majoră în arhitectura Rabla 2025 este excluderea finanțării pentru achiziția de autovehicule alimentate cu motorină. Măsura reflectă direcția asumată la nivel european privind tranziția către vehicule cu emisii reduse și vine în completarea altor inițiative de descurajare a utilizării combustibililor fosili în transportul rutier.

Buget robust, împărțit strategic
Pentru sesiunea dedicată persoanelor fizice, bugetul total se ridică la 610 milioane de lei, repartizat astfel:
- 210 milioane lei pentru autovehicule cu motorizări termice clasice (benzină, GPL/GNC), motociclete și hibride simple;
- 400 milioane lei pentru vehicule plug-in hibrid, electrice și cu pilă de combustie pe hidrogen.
Instituțiile publice și UAT-urile beneficiază, la rândul lor, de un buget considerabil:
- 30 milioane lei pentru achiziția de autovehicule hibride;
- 120 milioane lei pentru plug-in hibride și vehicule complet electrice.
Stimulente consistente pentru ecotichete
Nivelul subvențiilor acordate prin ecotichete variază în funcție de tipul de vehicul achiziționat:
- 37.000 lei pentru autovehicule pur electrice sau cu hidrogen;
- 15.000 lei pentru plug-in hibrid sau motociclete electrice;
- 12.000 lei pentru hibride convenționale;
- 10.000 lei pentru mașini noi pe benzină, GPL/GNC sau motociclete termice.
Pentru instituții publice și autorități locale, ecotichetul poate ajunge până la 120.000 lei per vehicul achiziționat.
Rabla instituțională, dar cu impact ecologic
Un element notabil al ediției din 2025 îl reprezintă faptul că instituțiile publice nu sunt obligate să caseze vehicule vechi pentru a putea beneficia de finanțare. Acestea pot solicita până la 25 de ecotichete, contribuind astfel la modernizarea flotei publice fără birocrație excesivă.
Florin Bănică, președintele AFM, a declarat că noul program oferă un sprijin real administrațiilor locale în eforturile de reducere a emisiilor și îmbunătățire a calității serviciilor publice:
„Administrațiile publice locale și instituțiile publice vor beneficia de un sprijin real în procesul de modernizare a parcului auto. Este un pas esențial pentru promovarea mobilității durabile și reducerea emisiilor la nivelul serviciilor publice locale. Ne dorim să oferim cetățenilor, dar și autorităților, acces rapid la soluții de transport mai curate”, a adăugat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.
Peste 1 milion de autovehicule vechi au fost eliminate din circulație de la lansarea programului Rabla în România. Ediția din 2025 promite să accelereze acest proces, având ca țintă nu doar înnoirea mașinilor, ci și schimbarea comportamentului de consum auto al românilor, în linie cu obiectivele climatice ale UE.