Numărul consistent al comisioanelor percepute de bănci este îngroşat şi de câteva cu denumiri cel puţin neaşteptate. În top se află taxa pentru „repararea IBAN“.

Ai completat un ordin de plată şi, din grabă sau neatenţie, nu ai scris bine codul IBAN al contului în care vrei să trimiţi banii? Raiffeisen şi Millennium „repară IBAN-ul“, dar clientul plăteşte un comision aproape egal cu preţul unei călătorii cu trenul din Bucureşti până la Ploieşti şi înapoi. Clienţii Raiffeisen plătesc zece euro pentru această greşeală, iar cei al Millennium, 8,5 euro. „Comisionul de reparaţii cont IBAN se aplică plăţilor în valută, în situaţia în care ordonatorul plăţii comunică eronat contul destinatar al plăţii. Într-un asemenea caz, sunt necesare investigaţii suplimentare pentru corecţie, astfel încât plata să poata fi procesată“, explică reprezentanţii Millennium Bank.

Şi alte neatenţii ale clienţilor sunt taxate. Piraeus percepe un comision de un leu clienţilor care şi-au activat serviciul de debit direct, dar o plată nu poate fi efectuată de bancă. Explicaţia oficială: „se percepe în cazurile în care clientul nu asigură condiţiile necesare pentru realizarea unei plăţi către un furnizor, conform contractului încheiat cu banca.“ O astfel de situaţie poate apărea şi când clientul nu mai are suficienţi bani în cont pentru plata unei facturi.

Cazul nu este singular pe piaţă: Banca Românească taxează clienţii care nu au suficienţi bani în cont pentru plata unor instrumente de debit cu 10 lei, dacă decontarea este electronică, respectiv cu 13 lei dacă aceasta este pe suport hârtie.

Plăteşti pentru depunerea sau transferul de bani între conturile tale

216-53250-24_pluta_24.jpgCea mai mare bancă din sistem percepe comisioane la depunerea de numerar la ghişee. Clienţii BCR care depun sume în lei în conturile proprii plătesc un comision de un leu pentru fiecare operaţiune de acest gen. Depunerile de valută în conturile proprii nu sunt taxate.

Totodată, alimentarea cu numerar a conturilor deţinute de alţi clienţi la BCR este penalizată mai drastic. Depunerile de lei sunt taxate cu 4-10 lei în funcţie de valoarea acestora. În cazul depunerilor în valută în conturile deschise de alte persoane, care nu au împuternicire pe cont, comisionul este fix, indiferent de suma depusă – trei euro.

În schimb, Volksbank penalizează transferul banilor între conturile deţinute de acelaşi client dacă acesta mută banii din conturile ce pot fi accesate prin internet banking în cele care nu au ataşat acest serviciu. Comisioanele sunt consistente: 40 de lei dacă operaţiunea este ordonată prin intermediul serviciului de internet banking – VB Direct, respectiv cu 60 de lei dacă operaţiunea este comandată pe hârtie. În condiţiile în care celelalte bănci nu taxează transferul fondurilor între conturile proprii, Volksbank consideră că serviciul de internet banking funcţionează ca o altă bancă, virtuală. „VB Direct Bank trebuie înţeleasă ca o bancă virtuală separată de reţeaua clasică. Am dorit să nu favorizăm transferurile între conturile clienţilor deţinute la Volksbank şi la VB DIRECT BANK, determinând clientul să folosească serviciile online“, explică reprezentanţii băncii.

Veniturile din comisioane au devenit din ce în ce mai importante pentru bănci odată cu îngheţarea creditării. Acestea pot compensa absenţa altor tipuri de venituri, precum cele care ar fi putut fi aduse de creditele noi. În plus, comisioanele  percepute la operaţiunile şi serviciile prestate sunt venituri scutite de riscuri, ceea ce nu se întâmplă în cazul acordării de împrumuturi. De altfel, băncile au găsit o sursă de venituri şi în facilităţi la rambursarea creditelor pe care le acordă clienţilor aflaţi în dificultate: comisioanele percepute la restructurarea împrumuturilor.

13 lei este comisionul Băncii Româneşti la refuzul decontării unui instrument de plată pe hârtie deoarece clientul nu are bani în cont

10 euro este comisionul pe care îl plătesc clienţii Raiffeisen care au greşit codul IBAN când au iniţiat o operaţiune. Numele comisionului: „reparaţii IBAN“