O parte din bănci au făcut deja modificări ale contractelor de credit conform prevederilor inițiale ale ordonanței, eliminând anumite comisioane. În unele cazuri, clienții au obținut și rate de dobândă mai mici, în urma negocierilor cu instituțiile financiare.
„Multe bănci au modificat contractele mai ales cu privire la comisioanele declarate ilegale prin Ordonanța nr. 50, mă refer aici mai ales la comisionul de rambursare sau comisionul de risc“, declară pentru Capital Mihaela Bădescu, avocat în cadrul firmei de avocatură Cladoveanu Bădescu.
Aceasta precizează că a întâlnit, totuși, o situație în care, deși comisionul de rambursare nu mai putea fi perceput până la momentul la care banca nu a fost interpelată de ANPC în urma unei sesizări depuse de client, s-a susținut, la momentul rambursării anticipate, că respectivul comision trebuie achitat.
În unele cazuri, s-a ajuns la păstrarea marjei fixe efective, așa cum era prevăzută în contractul inițial. Acolo unde s-au reușit scăderi ale dobânzilor, s-a ajuns de la rate de peste 9% la rate în jur de 7%. Marja fixă la care s-au oprit băncile ca limită inferioară s-a plasat la 5,5%, la care s-a adăugat indicele de referință.
„În ce privește comisionul de risc, acesta avea valori cuprinse între 0,06% și 2%, aplicabil la  soldul creditului. O situație specială, întâlnită la una din băncile mari, a fost aceea a majorării unui comision, anume comisionul de administrare, care a fost adus de la 0,2% la 0,5%, însă această modificare fusese deja adusă contractului în cauză până la intrarea în vigoare a Ordonanței nr. 50. Speța este în curs de soluționare“, afirmă Mihaela Bădescu.
În rest, ordonanța nu face altceva decât să impună reguli care, cel puțin din punct de vedere etic, erau normale, chiar dacă banca nu le practică. „Am avut și situații în care s-au obținut perioade de grație, însă acestea nu pot fi extinse la mai mult de cinci-șase luni și doar în cazul în care se aduc argumente susținute  care să demonstreze băncii că, după trecerea perioadei de grație, clientul realmente poate relua plata ratelor. În practică, însă, e mai greu de obținut o perioadă de grație, decât de obținut o refinanțare, de exemplu“, continuă reprezentanta firmei de avocatură Cladoveanu Bădescu.
Silviu Florin Adăscăliței, avocat și reprezentant al mai multor grupuri de clienți nemultumiți, printre care și cei ai băncilor Volksbank, Alpha Bank, BCR și BRD, susține că „dacă ordonanța va fi aprobată în forma actuală, adică fără a se efectua modificări și contractelor aflate în derulare, un grup format din mai mulți reprezentanți ai clienților bancari va depune o sesizare la Curtea Constituțională“. Acesta consideră că, indiferent de situație, ordonanța nu va intra în vigoare mai devreme de sfârșitul lunii ianuarie.
Dintre băncile consultate de Capital, singurele care au răspuns întrebărilor de­spre aplicarea ordonanței au fost BCR, Citibank, Banca Transilvania și Garanti. Astfel, reprezentanții BCR susțin că banca a eliminat, respectiv diminuat, comisionul de rambursare anticipată și comisionul de retragere credit din contul curent și că a fost stabilit un comision unic în valoare de zece euro, perceput doar în cazurile în care se semnează și un act adițional la contractul de credit. Aceștia mai declară că BCR a făcut modificările impuse de Ordonanța nr. 50 pentru toate tipurile de credite, cu excepția Prima Casă.
Banca Transilvania (BT) a implementat prevederile Ordonanței nr. 50 din 21 iunie pentru toate contractele de credit aferente creditelor nou-acordate şi din 19 septembrie, pentru cele aferente creditelor în sold la acel moment.
Reprezentanții băncii susțin că „nu au fost eliminate şi nici adăugate comisioane. Prin politica adoptată de-a lungul anilor, BT nu a avut comisioane ascunse sau comisioane de rambursare anticipată pentru creditele cu dobândă variabilă“.
Modificări deja efectuate
Reprezentanții Citibank declară că ban­ca a implementat toate prevederile Ordo­nanței nr. 50 începând cu data de 21 iunie, atât pentru noii clienți ai băncii, cât și pentru clienții existenți.
„Nu au existat modificări ale ratelor de dobândă deoarece atât în cazul creditului pentru nevoi personale fără garanţii ipotecare, cât şi în cazul cardurilor de credit, rata dobânzii aplicabile este fixă pentru întreaga perioadă de creditare. Singura modificare a comisioanelor impusă de Ordonanța nr. 50 a fost plafonarea nivelului comisionului de rambursare anticipată la nivelul de 1% pentru contractele de credit cu dobândă fixă.
Aplicarea prevederilor ordonanței nu a presupus adăugarea sau eliminarea altor tipuri de comisioane“.
Conform ordonanței, banca Garanti a renunțat la comisionul de retragere nu­merar din credit de la casierie, la comisionul de rambursare anticipată, precum și la comisionul de acordare credit. Reprezentanții Garanti afirmă că banca a limitat dobânda penalizatoare la plafonul de +2%, de la +5%. Cu privire la comisioanele introduse, banca a decis adăugarea unui comision unic de 100 de lei pentru prestarea unor servicii la cererea clientului persoană fizică.
Toate cele patru bănci au declarat că vor analiza situația și vor decide asupra demersurilor următoare după adoptarea de către Parlament şi publicarea legii pentru aprobarea OUG nr. 50/2010.

Dacă ordonanța va fi aprobată în forma actuală, un grup al reprezentanților clienților bancari va depune o sesizare la Curtea Constituțională.
Silviu Florin Adăscăliței, avocat