România, dar și alte țări europene se confruntă cu o criză economică fără precedent. Facturile la energie și gaze înregistrează creșterei mari, spre deosebire de veniturile românilor care stagnează.

Un lucru pe care nu foarte mulți consumatori îl iau în calcul este trimiterea indexului. În cazul celor racordați la gaz, există două posibilități. Indexul poate fi trimis prin telefon, sau online prin intermediul aplicațiilor sau pe site-ul furnizorului.

Pe de altă parte, mai există și opțiunea în care se așteaptă citirea contorului de către angajații companiei, însă până atunci, factura care vine lunar ar putea să nu fie una corectă.

De menționat este faptul că furnizarea de gaze se face pe baza unui contract în care părțile implicate au mai multe drepturi și obligații. Astfel, compania se angajează se distribuie gaze continuu și să repare eventualele probleme de pe rețea, în timp ce persoana fizică semnează că va plăti suma de bani pentru gazele consumate, în fiecare lună.

Consumatorul are la rândul său posibilitatea de a trimite indexul cu câte gaze a consumat într-o lună, la telefon sau online. În felul acesta, știe exact cât are de plată înainte să fie emisă factura.

Ce se întâmplă cu cei care nu transmit indexul

În cazul în care o persoană nu face acest lucru, compania va emite o factură estimativă, potrivit indexurilor anterioare, iar la o anumită perioadă de timp angajații acesteia vor veni și vor citi contorul.

Odată ce angajații vor veni să citească contuarul, se va face o regularizare, iar factura la gaze va putea fi mai mare, sau mai mică, în funcție de consumul real al consumatorului, iar factura trebuie plătită neapărat. În caz contrar, există riscul de deconectare.

Site-ul engie.ro, care este cel mai mare distribuitor de gaze naturale din România trage un semnal de alarmă în acest sens și în avertizează pe consumatori. Mai exact, sursa citată precizează în cazul în care consumatorul care nu a plătit factura până la data scadentă este persoană fizică, aceasta mai are la dispoziție 15 zile până în momentul în care se deconectează instalaţia.

În cazul deconectării, pentru ca un consumator să se reconecteze la instalația de rețea, acesta trebuie să plătească un tarif, în funcție de timpul de abonament. Mai exact, reluarea furnizării de gaze naturale este realizată în maxim 24 de ore de la data la care se plătește suma restantă. Reconectarea ar urma să fie efectuată de operatorul de distribuţie doar în prezenţa abonatului şi numai cu acordul acestuia.

De menționat este faptul că situația gazelor și a energiei din România este una destul de gravă. Un raport recent realizat de ”British Petroleum” arată că în cazul în care se va menține nivelul actual de extracție rezervele de energie ale României sunt aproape de final, iar gazele naturale se termină în 9 ani, în timp ce petrolul în 22 de ani.