Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului transporturilor Ioan Rus ca pe pagina de internet a CNADNR să fie publicate astăzi toate detaliile care pot fi făcute publice cu privire la contractul de concesiune Comarnic-Brașov (preț, cost/km, durata lucrărilor etc), iar până pe 15 februarie să fie luată o decizie în ceea ce privește continuarea lucrărilor cu companiile desemnate câștigătoare Vinci-Strabag-Aktor.

"Până pe 15 februarie, trebuie să spunem companiilor care au câştigat prima fază a procedurii "semnăm" sau "nu semnăm", pentru că nu mai putem să stăm, am întâziat opt luni", a spus premierul.

Citiți și:  Ponta- "Pe tema Comarnic-Brașov pot să-mi fac un doctorat". 15 februarie- termen decisiv pentru autostradă

CNADNR și Ministerul Transporturilor au publicat astăzi o prezentare de 32 de pagini, care poate fi descărcată aici

Costul total al tronsonului Comarnic-Brașov este de 1,828 miliarde de euro.  Din această sumă 91%, adică 1,66 reprezintă costul de contrucție, 6% costuri de inginerie și proiectare, iar 3% reprezintă alte costuri, prin care asigurări, inginerul independent.

Citiți și: Autostrada din munți, mai scumpă decât în 2010

"Costurile de constructie acopera nu doar suprafata de rulare, respectiv partea vazuta a autostrazii, ci si numeroase alte lucrari care fac ca aceasta suprafata de rulare sa se ridice la un inalt nivel de calitate. Este vorba de lucrari importante de terasamente precum si de consolidare a versantilor datorate profilului geologic si geotehnic al zonei strabatute de autostrada, lucrari a caror stabilitate este direct influentata de executarea unui sistem vast si judicios gandit si realizat de preluare si indepartare a apelor meteorice sau de infiltratie", se menționează în documentul publicat astăzi de CNADNR.

Tot în sursa citată se arată că proiectul prevede importante lucrari de arta, intre care 19 viaducte si 16 poduri cu o lungime totala de aprox. 4 km, precum si 10 km de tuneluri cu galerie dubla (sau aproximativ 20 de km de tunel in fir simplu), reprezentand una dintre provocarile ingineresti cele mai complexe. Totodata, sunt incluse 3 noduri rutiere, drumurile de acces la autostrada, precum si asigurarea continuitatii drumurilor existente pe care autostrada le-ar putea intrerupe, relocarea variatei retele de utilitati pe care autostrada o afecteaza, lucrari hidrotehnice si de atenuare a impactului asupra mediului.

Plata de disponibilitate care este stabilită pentru fiecare perioadă conform regulilor contractuale este principala sursă de venituri a partenerului privat, care trebuie să îsi acopere toate costurile (pentru constructie, întretinere, operare, finantare etc.) din aceste venituri.

Valoarea actualizată netă a plăților de disponibilitate a fost de 2,932 miliarde euro, la data depunerii ofertei (09.12.2013), iar la data cea mai recentă, urmare a actualizării modelului financiar valoarea actualizată netă a plăților de disponibilitate este de 2,732 miliarde euro.

CNADNR prezintă câteva date și despre alte proiecte similare din Europa.

Pana in prezent numai doua proiecte de acest gen au atins inchiderea financiara in Sud-Estul Europei, si drept urmare au fost construite si se afla actualmente in operare. Acest lucru se datoreaza in principal unor caracteristici esentiale pe care tarile din aceasta regiune le au in comun:
– infrastructura rutiera invechita si in multe cazuri mult degradata, necesitand lucrari urgente de refacere/reconstructie
– gradul relativ scazut de proprietate asupra vehiculelor, volume scazute de trafic si disponibilitate redusa de plata a taxelor de utilizare a drumurilor
– economii nationale de mica anvergura, cat si spatiu fiscal limitat, rezultand in alocari limitate a resurselor bugetare pentru realizarea infrastructurii rutiere
– rating de tara scazut si absenta unor piete financiare mature, afectand considerabil posibilitatea de utilizare a optiunilor financiare disponibile pentru acest tip de proiecte

In fata unor astfel de constrangeri obiective, reprezentantii sectoarelor public si privat necesita depunerea unor eforturi considerabile pentru a crea conditiile pentru dezvoltarea proiectelor de PPP/concesiune in aceasta parte a Europei.

Rezultatele acestei analize sunt redate in continuare, cu mentiunea ca nivelurile costurilor sunt cele de la momentul incheierii tranzactiilor:


Mai multe detalii puteți citi pe evz.ro

 

Te-ar putea interesa și: