În primele luni ale lui 2007, audienţa totală a posturilor TV româneşti a scăzut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În replică, posturile s-ar putea vedea obligate să crească astfel preţurile pentru publicitatea TV.

Conform sondajelor, audienţa totală a scăzut în februarie 2007, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, cu aproape 12%. În martie 2007, consumul total TV a cunoscut o scădere şi mai accentuată faţă de aceeaşi lună din 2006 – de la o medie lunară de 2.171.000 de telespectatori la doar 1.821.000 (-16%).

Staţiile mari au înregistrat scăderi semnificative de audienţă. Acasă TV, de exemplu, a pierdut în februarie 2007, faţă de februarie 2006, 111.000 de telespectatori. Ratingul mediu al Antenei 1 a coborât în martie 2006 faţă de aceeaşi lună din 2006 cu puţin peste 24%, de la 330.000 de telespectatori la 250.000. Şi Pro TV a trecut prin aceeaşi experienţă, înregistrând în luna martie a acestui an o scădere a mediei lunare de audienţă de la 392.000 la 300.000 de telespectatori (-30,6%). Doar Prima TV a crescut uşor.

Există mai multe explicaţii pentru prăbuşirea audienţelor: sezonalitatea consumului TV, starea vremii, noile medii sau alte modalităţi de petrecere a timpului liber, ca urmare a creşterii veniturilor publicului. În plus, mai există un consum TV semnificativ, dar deocamdată nemonitorizat, cel din locurile publice sau distribuţia prin platformele de televiziune DTH.

Efectul direct al coborârii audienţelor va fi, cel puţin pe termen mediu, creşterea preţurilor practicate de televiziuni pentru spaţiul publicitar. Un factor suplimentar de presiune asupra preţurilor este fragmentarea pieţei, staţiile TV de nişă – care oferă publicitate mai ieftină şi pentru publicuri-ţintă mai precis definite – erodând cota de piaţă a marilor jucători. „Începând cu 2007, preţurile mici ale GRP-urilor (Gross Rating Point, punct de rating, n.r.) livrate de staţiile de nişă influenţează mult mai mult piaţa decât o făceau, să zicem, în urmă cu doi ani“, afirmă Laurenţiu Ionete, vicepreşedinte marketing şi vânzări al Antenei 1. „Probabil că vom asista la o perioadă de «aşezare» a pieţei în următoarele două trimestre, pentru că în cel de-al patrulea vom ajunge la «tradiţionalul» sold-out.“

Este un lucru asupra căruia oamenii din industrie par să cadă de acord. „În 2007, pentru staţiile mici, vorbim de creşteri între 30 şi 100%, cu o creştere medie de 50% a preţurilor de vânzare“, spune Cătălin Săndulache, managing partner al regiei de vânzări Splendid Media, care administrează spaţiul publicitar al TVR. „Pentru 2007, staţiile mari au anunţat din start creşteri de 20-50% şi credem că pentru ele media de creştere pentru acest an va fi de aproximativ 30%.“

Televiziunea rămâne încă la noi un mediu de publicitate ieftin, prin comparaţie cu pieţele din Cehia sau Ungaria, de exemplu. Până unde ar putea urca preţurile în acest an? „Cu siguranţă, va exista o creştere foarte mare de preţ pentru bugetele sezoniere, care apar pentru perioade scurte de timp (aproximativ 1-1,5 luni de campanie) în ultima jumătate de an“, spune Săndulache. „Aici, probabil că vom vorbi de costuri aproape duble faţă de clienţii cu bugete similare, dar care au reuşit să îşi asigure un angajament la începutul acestui an.“ 

34-2101-21media16.jpg