Faptul că școlile ar trebui să rămână deschise continuă să făcă obiectul unor dezbateri aprinse. Creșterea continuă a cazurilor de covid-19 a determinat guvernul britanic să decidă pe 4 ianuarie ca toate școlile din Anglia să fie închise cel puțin până la sfârșitul lunii februarie, ca parte a unui blocaj național mai larg.

Există numeroase cercetări care sugerează că închiderea școlilor poate afecta dezvoltarea copiilor, capacitatea lor mentală și poate duce la o inegalitate mai mare. Prin urmare, trebuie bine analizat ce impact va avea închiderea școlilor asupra transmiterii COVID-19.

La Universitatea Brunel, a fost dezvoltat în primăvara anului 2020 Simulatorul de gripă și coronavirus (FACS) pentru a ajuta la prognozarea răspândirii COVID-19 în zonele locale. Cu ajutorul lui s-a realizat o simulare privind modul în care închiderea școlilor și alte măsuri ar putea schimba modul în care COVID-19 se răspândește.

Simulatorul reprezintă fiecare individ din comunitate ca un agent independent care vizitează zilnic diverse locații precum școli, birouri și supermarketuri, în funcție de nevoile lor. Individul poate contracta COVID-19 atunci când petrece timpul într-o locație care este împărțită cu alți agenți infecțioși în aceeași zi sau când alți membri ai gospodăriei lor sunt infectați.

Numărul de infecții în școli scade cu aproximativ 80%

Simulatorul nu poate da întotdeauna rezultatele corecte, dar a prezis al doilea val al pandemiei destul de bine. Astfel, NHS a fost alertat să se aștepte la o creștere rapidă a cazurilor, după ce ultimul blocaj a fost ridicat la începutul lunii decembrie.

Din păcate, noua mutație B117 a virusului poate crea mai multă sarcină virală în organism și se poate răspândi mai repede. De aceea, măsurile care înainte păreau să aibă efecte marginale, cum ar fi închiderea școlilor, acum se pot dovedi mai importante. Pentru a analiza asta, s-au făcut două seturi de simulări, folosind ca exemplu cartierul londonez Hillingdon, care are aproximativ 305.000 de locuitori. Am rulat un set cu școlile deschise și unul cu școlile închise. Fiecare set conține 15 simulări, pentru a vedea cum se modifică rezultatele pentru diferite programe de vaccinare. Conform previziunilor de simulare, lockdown-ul general va avea ca rezultat o scădere accentuată a cazurilor la începutul lunii ianuarie.

În ceea ce privește închiderea școlilor, simulările arată că numărul de infecții în școli scade cu aproximativ 80% doar atunci când copiii lucrătorilor esențiali și copiii vulnerabili nu sunt prezenți la ore. În cartierul Hillingdon, acest lucru ar preveni în mod direct apariția a aproximativ 200-250 de infectări în perioada dintre 6 ianuarie și 31 martie.

Prin urmare, se poate afirma că închiderea școlilor va salva vieți și ar putea avea mai multe beneficii decât prezic aceste simulări. Pe de altă parte, aceste beneficii palesc în comparație cu efectul lansării rapide a unui vaccin.