Pe măsură ce producţia în regim lohn se diminuează, adevăratul outsourcing îşi face loc pe piaţă cu servicii de management al infrastructurii, pe un segment în creştere cu circa 35% în 2010.

Tot mai mulţi jucători de pe piaţa de outsourcing atrag atenţia că România a ajuns la limita de sus, unde această activitate a devenit deja destul de scumpă, şi preţurile nu mai pot fi crescute prea mult. „Mai există încă puţin loc de creştere, după care urmează o stagnare“, este de părere Alexandru Lăpuşan, directorul general al Zitec, companie specializată în outsourcing software, dar care în ultimul an a dezvoltat linii complet noi de business, inclusiv în domeniul tehnologiilor web, tocmai pentru a evita această plafonare.

Afirmaţie cât se poate de adevărată, dacă vorbim de outsourcingul de producţie de software. Însă termenul outsourcing înseamnă mult mai mult, externalizarea activităţilor altele decât cea de bază fiind pe lista de priorităţi a din ce în ce mai multor companii atât din România, cât şi din lume. „Adevăratul outsourcing nu este producţia de software în sistem lohn mai mult sau mai puţin evident, prin care se exportă, practic, forţă de muncă“, spune Călin Rangu, director general al IIRUC Service, companie parte din Raiffeisen Informatik. „Outsourcing înseamnă servicii de infrastructură, client management, iar acest segment va creşte în continuare“.

Inerţie doborâtă de criză

Piaţa românească de outsourcing IT, cel mai dezvoltat segment de outsourcing şi cel mai activ de la noi, este estimată, în acest an, la circa 350 de milioane de dolari. „Din păcate, marea majoritate, undeva către 70%, o reprezintă outsourcingul de producţie soft, iar acest segment va scădea“, afirmă Rangu.

În acest context, poate outsourcingul de infrastructură şi servicii IT să compenseze scăderea producţiei pe software? Călin Rangu crede că această piaţă va creşte anul viitor cu 30%-40%, iar din 2011, după ce vor fi înlăturate efectele crizei, „ar trebui să crească accelerat, poate chiar să se dubleze de la an la an“. IIRUC Service estimează în acest an o creştere de circa 30% a cifrei de afaceri, la aproape 5 milioane de euro, firma deţinând o cotă de piaţă situată undeva la 5 procente. Liviu Bogza, director infrastructure solutions la S&T România, cel mai important integrator de sisteme ERP şi cu o puternică prezenţă pe segmentul de servicii de tip client management, este de părere că acestea din urmă vor avansa, per total, cu circa 20%-25% în acest an, iar S&T România, pentru acest segment de business, „va înregistra o creştere semnificativă, în zona «double digit» comparativ cu 2008, având în vedere volumul relativ mic de business din anii trecuţi“. Piaţa românească de outsourcing se află încă la început, „la cinci ani diferenţă de ceea ce se întâmplă pe pieţele vest-europene“, în opinia lui Călin Rangu, iar inerţia companiilor în a adopta outsourcingul este mare. Criza însă a produs declicul necesar.

Între cine se dă bătălia?

„Externalizarea serviciilor IT către furnizori specializaţi, care deţin echipe de specialişti certificaţi, constituie o opţiune viabilă pentru diminuarea costurilor şi concentrarea pe core business“, adaugă Liviu Bogza.

Pe piaţa românească, cei mai mari furnizori de servicii în regim outsourcing sunt IBM şi HP, printre alţi actori de pe piaţă fiind şi S&T, Romsys, Net Consulting, Ness Technologies, CG&GC Intelligent Technology sau Asesoft International. „Cei mari, precum IBM sau HP, chiar şi S&T, se bazează pe parteneri cărora le subcontractează proiecte; noi, fiind mai mici, lucrăm numai cu oamenii noştri şi credem că acesta e avantajul nostru“, spune Călin Rangu.

Mari sau mici, cu parteneri sau fără, toate companiile care oferă servicii de outsourcing se aşteaptă la creşteri chiar şi în anul crizei, precum şi anul viitor, urmând ca, peste doi ani, să asistăm la explozia acestui segment. Recent, Wipro, unul dintre cei mai importanţi outsourceri, a anunţat că anul viitor va angaja în România cel puţin 150 de persoane.

187-42972-16_liviubozgastromania_48.jpgEste cert că asistăm la o creştere a ponderii serviciilor de client management şi o scădere relativă a celor de outsourcing de software.
Liviu Bogza, director infrastructure solutions, S&T

350 milioane dolari este valoarea estimată a pieţei de outsourcing IT în România. Aceasta va creşte cu circa 35% anul viitor. Din 2011 s-ar putea dubla.

187-42971-16_calinmihairangu_48.jpgLucrăm cu marje mici, pentru că vrem cotă de piaţă. Oricum, marjele mari practicate în trecut şi tunurile au influenţat negativ piaţa.
Călin Rangu, CEO IRUC Service

Lideri în outsourcing

IAOP, Organizaţia Internaţională a Profe­sioniştilor în Outsourcing, întocmeşte, împreună cu Fortune, un top anual în funcţie de mărime şi rata de creştere, referinţele clienţilor, competenţe şi abilităţi manageriale.

1.     Accenture
2.     IBM
3.     Sodexho
4.     Tata Consultancy Services
5.     Wipro Technologies
6.     Convergys
7.     ISS
8.     CB Richard Ellis
9.     Infosys Technologies
10.   Capgemini