În lumea tehnologiei, anul 2023 va fi poate considerat ca fiind anul în care inteligența artificială generativă a devenit mainstream. De la coduri de calculator, la opere de artă, la eseuri, sistemele de inteligență artificială generativă pot crea rapid o serie de conținuturi care, deși nu sunt perfecte, au devenit un instrument esențial în anumite industrii și profesii, scrie BBC.

Anul 2023, aparține inteligenței artificiale

Sprijinit de Microsoft, ChatGPT a deschis calea prin lansarea sa la sfârșitul anului 2022, iar de atunci rivalii s-au îngrămădit.

Luna aceasta a venit cu una dintre cele mai semnificative mișcări pe această piață. Alphabet, proprietarul Google, a dezvăluit Gemini – inteligența artificială care va fi integrată în produsele Google, inclusiv în chatbot-ul și motorul său de căutare.

Alphabet susține că Gemini depășește performanța versiunii actuale a ChatGPT.

Însă creatorul ChatGPT, OpenAI, spune că nici ei nu stau pe loc. Acesta promite o versiune mai puternică a software-ului său anul viitor.

În noiembrie, la o conferință pentru dezvoltatorii de software, directorul executiv al OpenAI, Sam Altman, a declarat: „Ceea ce am lansat astăzi va părea foarte ciudat, în raport cu ceea ce suntem ocupați să creăm pentru voi acum”.

Între timp, investitorii investesc bani în această industrie, în speranța de a susține următorul mare jucător.

Potrivit PitchBook, în întreaga lume, firmele de capital de risc au vărsat 21,4 miliarde de dolari (17,5 miliarde de lire sterline) în firme de start-up-uri de inteligență artificială generativă și asta doar până la sfârșitul lunii septembrie.

În comparație, în tot anul 2022, au fost investite doar 5,1 miliarde de dolari.

IA generativă va avea parte de un „duș rece” în 2024

Dar unii avertizează că nu ar trebui să ne lăsăm purtați de val. Ben Wood, analist-șef la CCS Insight, spune că IA generativă va avea parte de un „duș rece” în 2024.

„Exaltarea a ignorat, credem noi, câteva obstacole care doar o vor încetini puțin pe termen scurt”, spune el.

El subliniază că este foarte costisitor să dezvolți și să gestionezi un sistem de inteligență artificială generativă. Este nevoie de multă putere de calcul și de cipuri de calculator costisitoare, care sunt în număr limitat.

Pentru a atenua aceste costuri, el prezice că o parte din inteligența artificială va trece la sisteme hibride, în care o parte din procesare se face la nivel local – pe laptop sau pe telefon.

De asemenea, Wood spune că reglementările și luptele juridice ar putea răci mania actuală a inteligenței artificiale generative.

„Firmele ar putea ajunge în situația în care investesc o mulțime de bani într-un serviciu bazat pe inteligență artificială, iar apoi trebuie să retragă o parte din el pentru a se conforma reglementărilor”, consideră acesta.

Vehicule electrice

În primul trimestru al anului viitor vor circula pe drumurile din Marea Britanie un milion de vehicule electrice, potrivit Schmidt Automotive Research. Astfel, Marea Britanie va fi a doua piață, după Germania, care va atinge acest reper.

În ciuda acestui fapt, se așteaptă ca 2024 să fie un alt an dificil pentru producătorii de vehicule electrice.

La sfârșitul anului 2023, Ford, GM și Tesla au făcut o pauză în planurile lor de a-și extinde producția de vehicule electrice. În octombrie, Mercedes-Benz a descris piața vehiculelor electrice ca fiind „brutală”, dând vina pe un război al prețurilor și pe problemele lanțului de aprovizionare.

Analiștii nu se așteaptă ca situația să devină mult mai ușoară.

Roboți umanoizi

Roboții umanoizi ar putea începe să fie mai utili de anul viitor. La Tesla, inginerii lucrează la Optimus – un robot umanoid care, speră ei, va face în curând munci de bază în fabrică.

Un videoclip publicat la începutul acestei luni a arătat cea mai recentă versiune a lui Optimus. În iulie, Elon Musk declara că Optimus va fi capabil să lucreze într-o fabrică Tesla în 2024.

„În ceea ce privește momentul în care va fi capabil să facă lucruri utile, vom încerca mai întâi acest lucru în propriile noastre fabrici – dovedindu-i utilitatea. Dar cred că vom fi capabili să îl punem să facă ceva util în fabricile noastre undeva anul viitor. Sunt destul de încrezător în asta”, declara miliardarul.

Tesla are însă multă concurență în domeniul roboților umanoizi. Alte firme au deja roboți care învață sarcini.

Cursa pentru pierderea în greutate

În lumea produselor farmaceutice, un tratament s-a vândut atât de repede încât producătorul său se străduiește să facă față cererii.

Medicamentul pentru pierderea în greutate semaglutide, comercializat sub denumirea comercială Wegovy, a avut un succes uriaș, ceea ce a făcut ca proprietarul său, Novo Nordisk, să devină, pentru scurt timp, cea mai valoroasă companie din Europa.

Pentru a satisface cererea, firma daneză investește miliarde de euro în extinderea facilităților de producție.

În prezent, Wegovy se administrează sub formă de injecție săptămânală, dar o versiune sub formă de tablete este aproape gata. Novo Nordisk nu a dezvăluit când va ajunge acesta pe piață.

În plus, firma daneză se poate aștepta ca de anul viitor să aibă mai multă concurență. Medicamentul Mounjaro al Eli Lilly a primit recent aprobarea ca tratament pentru pierderea în greutate în SUA și în Marea Britanie, iar aprobarea în Uniunea Europeană pare să vină în curând.