Cand vine vorba de comert cu animale de casa, orice bucurestean stie ca unul dintre putinele locuri din Capitala unde au loc astfel de tranzactii este Piata Obor. Aici poti gasi practic orice, de la caini si pisici, pana la serpi sau iguane. Comerciantii vin si isi afiseaza marfa pe taraba intocmai ca producatorii agricoli cu patrunjelul in piata. Iar tranzactiile nu se lasa asteptate. Chiar daca preturile nu sunt la indemana oricui, cerere exista si asta pentru ca exista destul de multi romani care isi doresc animale de casa. Cu alte cuvinte, piata avea potential, numai ca nimeni nu observase ca ea ducea lipsa de un spatiu dedicat numai acestui gen de tranzactii.
„Pe la inceputul anilor ‘90, Marian Ilie lucra la unul dintre cele mai mari hoteluri din Viena si avea un salariu la care majoritatea romanilor nici macar nu indraznesc sa viseze. „Am vazut in Austria cum arata un magazin de animale si am ramas masca. Nu imi mai venea sa ies din el. Am testat piata in Romania si am observat ca nu exista asa ceva. Mi-a venit imediat ideea sa fiu eu primul care deschide o astfel de locatie”, ne-a spus Marian Ilie. A cautat un spatiu cat mai bine pozitionat si in anul 1996 si-a deschis, pe strada Selari, primul magazin specializat in acvaristica si vanzare de pesti. Chiar daca multora li s-a parut o investitie riscanta, magazinul a avut succes, ceea ce l-a determinat pe patron sa isi extinda afacerea. Asa ca anul trecut a deschis un al doilea magazin, tot pe strada Selari, specializat de data asta in vanzarea de animale de casa. Investitia totala in cele doua magazine s-a ridicat la aproape 30.000 de dolari. „Asta in conditiile in care incasarile medii zilnice pe care cele doua locatii mi le aduc se cifreaza la 2-3 milioane de lei. Bineinteles ca exista si zile mai bune, in care pot vinde un papagal vorbitor de 800 de dolari, spre exemplu. Totusi asta se intampla destul de rar”, ne-a declarat Marian Ilie. Acesta sustine ca cele mai mari vanzari le inregistreaza de sarbatori, iar femeile si copiii sunt cei mai frecventi cumparatori.
Principala problema a unei astfel de locatii este data de aprovizionarea cu marfa. „Depinde de ce fel de animal am nevoie. Daca doresc animale exotice le cumpar din Asia, Africa sau America de Sud, de la magazinele specializate de acolo. O alta sursa de aprovizionare este data si de crescatorii autohtoni. Exista posibilitatea de a vinde animale si in regim de consignatie, comisionul meu fiind de 20% din suma cu care se vinde animalul. In acest caz, vanzatorul nu trebuie sa aduca animalul la magazin. Am un carnet cu crescatorii, treaba mea fiind doar sa intermediez vanzarea animalelor acestora”, a continuat Ilie. Daca cineva cumpara un animal direct din magazin poate avea certitudinea ca acesta este vaccinat si ca va primi carnet de sanatate.
Acum Marian Ilie are 9 angajati, iar intretinerea celor doua locatii il costa peste 30 de milioane de lei lunar, aici intrand chiria spatiului, plata personalului, costul de intretinere a animalelor expuse etc. Asta nu l-a oprit ca acum cateva luni sa isi diversifice inca o data afacerea, investind 3.000 de dolari intr-un salon de cosmetica animala. Aparatura de specialitate l-a costat cel mai mult, dar si aceasta activitate incepe sa aduca venituri, mai ales in perioada in care are loc vreo expozitie canina sau de pisici.