Criza economică a subţiat notele de plată şi a redus meniul gurmanzilor. Românii şi-au pus pofta în cui şi merg mult mai rar la restaurant. Nici comenzile nu se mai ridică la aceeaşi valoare ca înainte de colapsul economic.

„Diferenţele la notele de plată sunt vizibile. De multe ori clienţii comandau două feluri de mâncare, iar la cel de-al doilea fel lăsau cam trei sferturi în farfurie. Acum solicită doar un singur fel şi nu mai aruncă banii pe vinuri scumpe”, declară pentru capital.ro Valentin Sălăgean, acţionar al lanţului de restaurante Trattoria Il Calcio.

Aceleaşi efecte s-au  resimţit şi la nivelul grupului Trotter Restaurant, care include lanţul de restaurante La Mama şi cafenelele Cafepedia. „În principiu, există o descreştere datorată scăderii notei de plată. Cred că scăderea medie este de 10% pentru total restaurante şi cafenele”, afirmă Cătălin Mahu, administratorul Trotter Restaurant.

„În 2009, în mod evident, apetitul de consum a fost inhibat semnificativ, cu 20-30 de procente”, completează şi Dragoş Petrescu, proprietarul grupului Trotter Prim, care deţine lanţurile de restaurante City Grill şi Buongiorno, cafenelele City Cafe şi localurile Caru’ cu Bere şi Hanu’ Berarilor Interbelic.

Dacă ceilalţi concurenţi ai săi au atacat şi piaţa cafenelelor, Valentin Sălăgean susţine că nu s-a mai extins pe acest segment, întrucât este deja suprasaturat.

Dezastrul din turism lasă restaurantele de pe Litoral cu ochii în soare

În ciuda prognozelor şi a tuturor campaniilor de promovare a litoralului românesc, sezonul estival 2009 a fost cu mult sub aşteptările oamenilor de afaceri. Astfel, antreprenorii care deţin puncte de lucru pe litoralul românesc au anunţat scăderi semnificative la finele verii. Dovadă stau şi încasările restaurantelor La Mama şi Trattoria Il Calcio, ambele situate în Mamaia.

„Locaţia din Mamaia, deschisă în perioada 1 mai – 5 septembrie, a avut cea mai slabă evoluţie, doar 40% din încasările anilor trecuţi. Înainte aveam un profit de 50.000 – 60.000 de euro, iar în 2009 a ajuns la 20.000 de euro. Chiar şi numărul clienţilor acestei locaţii a scăzut cu circa 20%. Totuşi, avem un contract bun acolo şi îl vom păstra pentru nume. În verile anterioare, la 8 seara era coadă la restaurant. Şi în Herăstrău era la fel. Anul acesta, însă, terasa a avut un grad de ocupare de 75-80%”, explică Sălăgean.

Restaurantul La Mama din Mamaia a înregistrat o scădere semnificativă comparativ cu anii anteriori. „Mai rău nu înseamnă că a fost un dezastru naţional. Trebuie să recunoaştem că litoralul românesc a suferit anul acesta. Orice s-ar spune, orice statistici s-ar da, anul acesta au fost mult mai puţini turişti la mare. În condiţiile în care banii din buzunarele fiecărui turist sunt mai puţini, înseamnă, de fapt, o scădere a încasărilor pe toate nivelurile, în toate locaţiile, la restaurante, la hoteluri, în magazine, peste tot… Toţi operatorii de pe Litoral au spus acelaşi lucru, că merge mult mai prost. Motivaţia este clară: au fost mai puţini turişti, sunt mai puţini bani în buzunare”, spune Mahu.

Francizatul,  performanţe mai bune decât francizorul                                       

Mirajul extinderii îi atrage pe majoritatea antreprenorilor. Cum sediile aflate la mare distanţă de „compania–mamă” nu pot fi controlate la fel ca cele din Capitală, proprietarii au decis să folosească regimul de franciză.

Sălăgean a decis să extindă afacerea şi în provincie, dar în franciză, iar această mişcare s-a dovedit a fi un real succes. „Restaurantul de la Drobeta Turnu Severin a fost o surpriză pentru noi. Chiar nu ne aşteptam să fie atât de bine primit. Proprietarul a vrut să îl facă dintr-un moft al lui pentru că a vrut să aibe un Trattoria Il Calcio la el acasă. I-a plăcut ideea şi a investit încă 300.000 de euro, pe lângă taxa de franciză. A fost deschis în iunie anul acesta, iar terasa era plină în fiecare seară, deşi suntem în plină criză. Nu erau pline restaurantele din Bucureşti cum era acolo. Floreasca, Barbu Văcărescu şi Oborul nu făceau încasările pe care le avea el”, a afirmat acţionarul lanţului Trattoria.

În schimb, Cătălin Mahu este, în acest moment, rezervat când vine vorba de francize. Deşi a încheiat deja discuţiile cu câţiva antreprenori din provincie, nu a semnat niciun contract. „Am considerat că nu este oportun să lansezi o asemenea provocare în această perioadă. În al doilea rând, fiecare restaurant în franciză va reprezenta, inevitabil, apariţia multor probleme. Dacă suprapui aceste minusuri peste actuala situaţie economică poţi, de fapt, să-ţi creezi mult mai multe neplăceri. Riscul ca eforturile francizatului, în perioada asta, să nu ducă la un rezultat este foarte mare, ceea ce poate să ducă la blocarea afacerii”, susţine Mahu.

Pentru o franciză a lanţului Trattoria Il Calcio costurile totale depăşesc 150.000 de euro şi nu mai presupun alte taxe suplimentare, cum ar fi redevenţele. În schimb, taxa de franciză La Mama este de 35.000 de euro, plus TVA, la care se adaugă redevenţele, de până la 8%.

„Închis! Ne-am mutat în alt cartier…” 

Închid unităţile neprofitabile şi deschid altele cu potenţial. Cam aceasta este strategia antreprenorilor. Lanţul Trattoria Il Calcio a încheiat activitatea în Pipera şi pe bulevardul Alexandru Şerbănescu. Declinul hotelului Phoenicia a dus la o scădere substanţială a încasărilor restaurantului Trattoria Il Calcio, 70% dintre clienţii localului provenind din rândul oaspeţilor hotelului.

Influenţaţi de creşterea restaurantului din Drumul Taberei, acţionarii grupului au decis să se extindă şi în zona Obor. Aici, însă, evoluţia a fost sub aşteptări. „M-am înşelat în privinţa unităţii de la Obor. S-a situat mult mai slab decât ne-am fi aşteptat. Vom umbla la preţuri şi poate se va schimba ceva. Dacă nu, îl vom transforma într-un soi de pizzerie – pizza, salate, deserturi şi cafea”, a adăugat Sălăgean. Acesta estimează că finele lui 2009 îi va aduce un profit de maximum 300.000 de euro şi afaceri în scădere cu 60% faţă de anul precedent.

„Am preferat să ducem mai puţini bani acasă decât să închidem”

„E ca la box, am luat câţiva pumni, dar am fost puternici şi am rezistat. Am avut şi noroc pentru că două–trei dintre ele merg în continuare bine şi unde a fost mai slab am acoperit. Am preferat să ducem mai puţini bani acasă decât să fi renunţat. Aşa puteam să închidem trei–patru locaţii, dar era păcat pentru că investiţiile de acolo nu le mai recuperezi”, susţine acţionarul Trattoria Il Calcio. Grupul este condus de Valentin Sălăgean, care deţine 50% din acţiuni, şi de fostul antrenor al echipei de fotbal Steaua Bucureşti, Cosmin Olăroiu.

Dragoş Petrescu susţine că în 2008 grupul Trotter Prim şi-a atins obiectivul, acela de a ajunge la o cifră de afaceri de 15 milioane de euro. Mai mult, el crede că anul acesta afacerea nu va avea prea mult de suferit. „Vom reuşi să ne menţinem vânzările. În primele 6 luni am înregistrat un decalaj în minus de aproximativ 5%, pe care îl vom recupera în acest semestru. Prima jumătate a anului este în mod tradiţional mai slabă decât semestrul al doilea pentru că are lunile de început de an sunt mai dificile”, a explicat proprietarul lanţului City Grill. O evoluţie semnificativă a înregistrat şi lanţul de restaurante Buongiorno. Petrescu estimează că la finele anului această ramură a grupului Trotter Prim va marca o creştere de 30% faţă de 2008. În schimb, divizia de fast-food, Bundetot, proiect dedicat iniţial mall-urilor, a avut un impact nesemnificativ.

Consorţiul Trotter Restaurant (La Mama, Cafepedia), condus de Cătălin Mahu, a încheiat anul 2008 cu o cifră de afaceri de 9,2 milioane euro.