Circa 300 de kilometri din Autostrada Transilvania au rămas fără constructor în urma încheierii contractului cu Bechtel. Pentru realizarea lor, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are în vedere mai multe variante: de la finanţarea de la bugetul de stat la contractarea unui împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi până la concesionarea unor tronsoane.

Pentru secţiunea Braşov- Făgăraş, în lungime de 48,4 kilometri, s-a gândit deja o soluţie: lipirea de autostrada Comarnic- Braşov şi începerea procedurilor de concesiune la începutul anului viitor, potrivit Danielei Drăghia, directorul general al CNADNR.

"Analizăm ca pe această concesiune să introducem şi secţiunea Braşov-Făgăraş, care este importantă atât pentru continuarea Autostrăzii Transilvania, spre Târgu Mureş şi Cluj, cât şi ca o variantă de circulaţie la Coridorul IV Nădlac-Constanţa", a declarat Drăghia într-un interviu pentru "Evenimentul Zilei".

Mastodonţii de beton ai americanilor, înlocuiţi

Două tronsoane ale Autostrăzii Transilvania, Gilău –Mihăești şi Târgu Mureş-Câmpia Turzii, vor fi scoase la licitaţie în acest an. În total, circa 60 de kilometri vor fi realizaţi cu finanţare de la buget, cu un cost maxim de circa 7,2 milioane de euro pe kilometru.

Însă, înainte de a demara licitaţia, trebuie refăcută proiectarea podurilor. "Toate structurile au fost proiectate de Bechtel în genul masiv, care de obicei te şi costă mult. În locul mastodonţilor din beton preferaţi de Bechtel poţi aborda structuri suple, elegante, care în final îndeplinesc acelaşi rol", a subliniat Drăghia.

Faptul că americanii au renunţat la contract a fost o surpriză. Oficialul CNADNR spune că, până acum, nu a existat voinţă politică pentru a se discuta serios cu Bechtel. Au fost negocieri, dar niciodată nu s-a vorbit despre încheierea contractului.

Şefa de la Autostrăzi susţine că până şi oficialii americani au fost surpinşi de preţul mare plătit de România, o ţară care a tăiat anul trecut 25% din salariile bugetarilor, pe un kilometru de autostradă, când la ei acelaşi kilometru cu opt benzi pe sens nu costă mai mult de 10 milioane de dolari.

La noi, Bechtel a realizat un kilometru de austostradă la un cost mediu de 16 milioane de euro.
"Din contractul cu Bechtel a rămas finalizarea a două secţiuni: vestitul 2B (Câmpia Turzii-Gilău), care a fost început din 2004, şi 3C (Suplacu de Barcău-Borş), iar lucrările rămase de executat s-au negociat la 6,8 milioane de euro pe kilometru. S-au eliminat costuri de staţionare a utilajelor de un milion de euro, plus alte costuri", a adăugat aceasta.