Conform publicației americane, cea mai bună dovadă o reprezintă ​​Mexicul, unde recenta arestare a fostului ministru al Apărării, generalul Salvador Cienfuegos, a anunțat moartea cooperării instituționalizate în domeniul securității cu vecinul sudic al SUA.

Arestarea oficialului mexican sub acuzația de corupție a alimentat controversele legate de așa-numitul „război împotriva drogurilor”, care este un eșec pe toate liniile. Un raport recent al unei comisii speciale din SUA arată că, dincolo de unele deficiențe în colaborarea dintre cele două state, Mexicul poate fi considerat o țară care avansează cu o serie de reforme critice, deși foarte inegal și adesea sub radar.

Faptul că această cooperare în materie de securitate SUA-Mexic a supraviețuit celor trei președinți mexicani, de la conservatorul Felipe Calderón până la revoluționarul Enrique Peña Nieto și populistul de stânga Andrés Manuel López Obrador (AMLO), vorbește de la sine despre interdependența celor două țări și „responsabilitatea comună” pentru securitatea nord-americană.

În urmă cu 13 ani, SUA și Mexic au semnat Inițiativa Mérida, prvind cooperarea în materie de securitate, dar preocupările legate de suveranitate au ținut Mexicul la distanță în ceea ce privește implicare americanilor. Deși fiecare președinte mexican a promis să mențină Mérida, asistența a fost organizată în jurul a patru piloni principali:

combaterea criminalității organizate transnaționale, stimularea statului de drept, modernizarea frontierei comune și consolidarea rezilienței comunităților locale. Cu toate acestea, grupările criminale mexicane guvernează bucăți uriașe ale teritoriului țării, iar crimele bat recorduri după recorduri, în ciuda blocărilor legate de pandemie. La sfârșitul acestui an, numărul așa numiților „desaparecidos” din Mexic (dintre care mulți se presupune că au murit), se ridică la 79.000.

Cu astfel de statistici sumbre, ce a reușit să realizeze Inițiativa Mérida?

Raportul comisiei americane arată că Mexicul utilizează acum standarde din SUA, inclusiv certificarea profesională și crearea unei baze de date naționale ADN. De asemenea, departamentele de poliție își continuă eforturile spre profesionalizare și consolidarea încrederii locale pentru a încuraja raportarea infracțiunilor.

Raportul sugerează o nouă cale de urmar pentru SUA și Mexic. Astfel, SUA trebuie să încerce să instituționalizeze o relație de lucru cu Garda Națională a Mexicului (Guardia Nacional), care, spre deosebire de predecesoarea sa, Poliția Federală (Policía Federal), nu a solicitat asistență SUA.

În plus, SUA ar trebui să ajute în continuare factorii de decizie politici mexicani să dezvolte și să implementeze standarde pentru o serie de instituții. Cum ar fi orientări privind utilizarea forței de către Garda Națională, cele mai bune practici în domeniul protecției drepturilor omului și asigurarea unor procurori penali competenți în cazul unor infracțiuni financiare. NI notează, în final, că ministerul afacerilor externe din Mexic a amenințat recent că va pune capăt cooperării bilaterale în materie de securitate, deoarece în forma sa actuală, aceasta nu reprezintă „nevoile Mexicului”.