Decizia a fost luată în contextul în care compania încearcă să reducă costurile cu forţa de muncă şi să taie din datoriile sale.
"Consiliul nostru a decis că era necesar să facă acest pas pentru a restabili profitabilitatea companiei, flexibilitatea de operare şi puterea sa financiară", a declarat Thomas W. Horton, preşedintele AMR, citat de New York Times.
Astfel, American devine ultima companie aeriană americană care solicită în intanţă protecţie faţă de creditori. AMR a încercat să evite acest moment încă de la atacurile teroriste din 2001, când industria aeriană a Statelor Unite s-a confruntat cu probleme financiare, iar principalii competitori au apelat la faliment în conetxtul înregistrării unei încetiniri în mediul de afaceri.
AMR intenţionează să opereze în mod normal pe parcursul procesului de faliment, aşa cum au procedat şi liniile aeriene anterioare.
La sfârşitul lunii septembrie, AMR avea active în valoare de 24,7 miliarde de dolari şi datorii de 29,6 miliarde dolari. La vremea respectivă, compania spunea că deţine aproximativ 4,1 miliarde dolari în numerar şi investiţii pe termen scurt, de care se poate folosi pentru a plăti furnizorii.
Prevederile Capitolului 11

Capitol 11 din Codul Falimentului din SUA le oferă debitorilor protecţie, fiind folosit aproape în exclusivitate de către întreprinderi din cauza costurilor şi a complexităţii procesului.
Companiilor pot apela la acestă variantă atunci când este necesară restructurarea datoriilor şi oferă avantajul păstrării unei părţi mari din active, ele fiind şi protejate de execuţie. Prima grijă a debitorului este de a-şi realiza un plan de restructurare, ce trebuie să fie acceptat de toţi creditorii. În caz contrar, planul poate fi propus şi de creditori , însă dacă el nu este acceptat de debitor, judecatorul decide lichidarea companiei.