Piata romaneasca de electrocasnice are drept caracteristica un grad diferit de penetrare a acestor produse in randul populatiei. Astfel, daca in cazul masinilor automate de spalat rufe, gradul de penetrare este mai mic de 25%, consumatorul fiind, de regula, o persoana care cumpara pentru prima data un astfel de produs, in ceea ce priveste echipamentele frigorifice (frigidere, congelatoare, lazi si combine frigorifice), gradul de penetrare creste pana la 90%. In plus, cei mai multi dintre consumatori fie isi inlocuiesc produsele vechi din gospodarie, fie achizitioneaza un al doilea dispozitiv de racire pentru uzul casnic.
Aproximativ 6% din consumul de electricitate al Uniunii Europene este inregistrat de frigiderele si congelatoarele casnice, acestea fiind singurele aparate din locuinte care functioneaza aproape incontinuu. Intr-o gospodarie, curentul consumat de dispozitivele de racire reprezinta, in medie, 25% din valoarea facturilor de energie electrica, uneori chiar mai mult, in cazul in care spatiul locuibil si apa menajera nu sunt incalzite electric. Iata de ce acest aspect joaca un rol fundamental in decizia de achizitie, mai ales in Romania.
In general, consumatorii mai in varsta sunt interesati de produse robuste, durabile, cu capacitate mare, eventual cu dezghetare automata si, bineinteles, cu pret accesibil. Segmentul constituit din consumatori mai tineri, pana in 35 de ani, se preocupa indeosebi de design si de o tehnologie cat mai avansata incorporata in produs.
Tehnologia no-frost se impune si in Romania
Combinele frigorifice, intelegand prin acestea aparatele cu doua incinte separate, fiecare cu usa proprie, detin cea mai mare parte din piata locala de profil (53,3%).
Grupul Electrolux, principalul concurent al producatorului local, Arctic, comercializeaza in Romania frigidere, combine frigorifice, lazi frigorifice si congelatoare verticale din gama Electrolux si Zanussi. Intre inovatiile de ultima ora, grupul suedez a prezentat si consumatorilor romani combina frigorifica cu ecran – Screenfridge – chiar daca aceasta nu se comercializeaza, deocamdata, pe piata noastra. Este vorba de o combina ce are incorporat un calculator, ceea ce da posibilitatea utilizatorului sa lanseze sau sa primeasca mesaje audio si video, sa urmareasca programele TV, sa comande mancarea prin Internet sau sa aleaga, dintre optiunile oferite de computer, meniul pe care doreste sa-l prepare, utilizand alimentele disponibile din casa.
„Normal, in afara acestor produse de varf, exista si dispozitive standard, adaptate atat necesitatilor noastre zilnice, cat si tuturor bugetelor familiale”, tine sa precizeze Carmen Georgescu, Marketing Manager la Electrolux Romania SA.
O alta prezenta importanta pentru aceasta gama de produse este compania Whirlpool, care detine in Romania peste 7% din piata dispozitivelor de racit. Pe plan local, comercializeaza frigidere cu doua usi, combine frigorifice, lazi frigorifice si congelatoare verticale.
Prin oferta sa, Daewoo Electronics se adreseaza consumatorilor maturi, intre 35 si 55 de ani, cu venit mediu spre mare, consumatori pentru care confortul este un atribut important al stilului de viata.

Daewoo comercializeaza frigidere si combine frigorifice modelul no-frost(fara gheata), de diferite capacitati.
De altfel, segmentul de piata echipamentelor frigorifice no-frostcreste an de an si in Romania. Consumatorul a constientizat multiplele avantaje ale acestei tehnologii, dintre care cel mai important este ca ne scuteste definitiv de grija dezghetarii frigiderului sau congelatorului.
Cea mai recenta inovatie in domeniul frigului, lansata in aceasta vara in Europa, inclusiv in Romania, este tehnologia Dynamic Air Flow (DAF) pentru noua generatie de frigidere si combine frigorifice no-frostde la Bosch si Siemens.
Aceste modele inteligente ocupa un loc privilegiat nu numai in clasamentele de specialitate, ci si in bucatariile consumatorilor de pretutindeni.
In ceea ce priveste problemele existente pe aceasta piata, Razvan Paun, Product Manager la BSH Electrocasnice SRL, semnaleaza, pe langa dificultatile de ordin general, „constrangerile generate de procesul de formare continua a culturii de utilizator, uneori mai lent decat ritmul innoirii tehnice a produselor electrocasnice.”
Acest lucru necesita din partea operatorilor care actioneaza pe aceasta piata un efort sporit in comunicarea cu publicul-tinta, indeosebi in privinta structurarii informatiei, accentul trebuind sa fie pus pe avantajele reprezentate de tehnologia de varf si pe beneficiile in utilizare.