Majoritatea brokerilor de cre­dite se pregătesc să taie din cheltuieli, iar unii chiar să reducă personalul, pentru a compensa, prin reducerea costurilor, scăderea drastică a încasărilor.

Activitatea brokerilor de credite a încetinit semnificativ odată cu scăderea împrumuturilor acordate de bănci. Multe societăţi de brokeraj nu au reuşit să intermedieze decât câteva credite în primele trei săptămâni ale anului, iar valoarea totală a împrumuturilor intermediate a scăzut chiar cu 90% în acest interval, faţă de aceeaşi perioadă din 2008.

Credit Up este unul dintre brokerii de credite care s-a confruntat cu o astfel de evoluţie dezastruoasă. „Sper să fiu unul dintre puţinii care vor rămâne pe piaţă“, spune Bogdan Fur­nică, managing director la acest broker. Credit Up a intermediat anul trecut împrumturi în valoare de 25 de milioane de euro, potrivit lui Furnică. Nici alţi brokeri de credite nu se laudă cu rezultate mai bune.

Valoarea creditelor şi a contractelor de leasing intermediate de Assess Finance au scăzut cu 75% în primele trei săptămâni din 2009, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, până la 160.000 de euro. Aceasta în condiţiile în care brokerul abia demarase activitatea la începutul anului trecut, iar anterior estimase că în ianuarie 2009 va intermedia finanţări în valoare de două milioane de euro.

Şi alte companii de pe această piaţă vorbesc de scăderi dramatice în primele trei săptămâni ale anului. La DBSol Consulting, volumul creditelor intermediate a scăzut cu 50%, în timp ce la Kiwi Finance, numărul dosa­relor s-a subţiat cu acelaşi procentaj. Singura speranţă a reprezentanţilor pieţei este că evoluţia afacerilor în primele trei săptămâni se va dovedi nereprezentativă pentru perspecti­vele întregului an, perioada fiind foarte scurtă. Semnalele de declin au început însă din ultimul trimestru din 2008. Oficialul Kiwi Finance afirmă că intermedierile firmei sale au scăzut în acelaşi ritm cu piaţa, în timp ce reprezentanţii DBSol Consulting spun că au reuşit totuşi, în ultimul trimestru, o creştere a volumului creditelor intermediate cu 10%.

Dacă afacerile brokerilor de credite au încetinit rapid în acest an, reprezentanţii brokerilor de asigurări spun că au avut şi ei scăderi, dar mai puţin importante. Oficialii Unicredit Broker arată că, în primele trei săptămâni, valoarea primelor intermediate a scăzut cu circa 5%, dar precizează că această cifră este una provizorie. În schimb, oficialii VBL Broker de Asigurare vorbesc de creşterea primelor intermediate cu 14%. Evoluţia poate fi provocată şi de deprecierea leului, în condiţiile în care, de cele mai multe ori, tarifele asigurătorilor sunt exprimate în euro.

Cheltuieli limitate

Cei mai mulţi brokeri de credite au limitat cheltuielile sau au redus numărul de angajaţi. „Am revizuit bugetul de dezvoltare şi investiţii încă de la mijlocul lunii septembrie, când era previzibil că unda de şoc va ajunge şi în România. Pentru că am făcut-o din timp, nu a fost nevoie să apelăm la soluţii dureroase“, afirmă oficialul Kiwi Finance. Credit Up a relocat temporar 80% din angajaţi la alte firme din grupul din care face parte.

Reprezentanţii DBSol Consulting spun că încearcă să reducă toate cos­turile, inclusiv prin renegocierea con­tractelor cu diferiţi furnizori, şi nu exclud disponibilizările. „În cazul în care situaţia continuă să fie defavorabilă creditării, avem în vedere şi adaptarea echipei la volumul de activitate“, afirmă Dan Barbu, asociat majoritar la DBSol.

La polul opus se află planurile Assess Finance, la care intermedierea în asigurări predomină, şi care vrea să se extindă în 2009. Brokerul intenţionează să deschidă în acest an 30 de sucursale la nivelul întregii ţări, în acestea urmând să angajeze circa 500 de persoane până la finele anului, potrivit preşedintelui societăţii, Mihai Neagu. Totalul primelor intermediate de Assess Finance a crescut de trei ori, dar cu precizarea că şi-a început activitatea în decembrie 2007.

«Pentru anul 2009, avem câteva scenarii pe care le luăm în calcul, revizuibile trimestrial, astfel încât să putem optimiza şi să eficientizăm la maxim orice oportunitate apărută.»
Anca Bidian, CEO Kiwi Finance