Adevărul despre mașinile electrice! La începutul lunii septembrie, Parlamentul European a votat pentru a stimula reciclarea „materiilor prime strategice” din deșeurile comunitare, pentru a reduce dependența de importurile din țări precum China, scrie Euractiv.

China controlează toată nișa reciclării bateriilor pentru mașinile electrice

În prezent, China controlează toată nișa reciclării bateriilor pentru mașini electrice pe o piață globală care va crește de la 11 miliarde de dolari în 2022 la 18 miliarde de dolari până în 2028, potrivit estimărilor firmei de cercetare EMR.

Specialiștii se așteaptă ca această afacere să crească, în condițiile în care actualul parc de mașini electrice îmbătrânește. Parlamentul European a adăugat recent noi prevederi pentru a îmbunătăți reciclarea metalelor extrase din bateriile uzate ale mașinilor electrice, cerând Comisiei Europene să dezvolte „coduri de deșeuri dedicate bateriilor litiu-ion și fluxurilor intermediare de deșeuri (masă neagră).”

Bruxelles-ul trebuie să clasifice „masa neagră” drept deșeuri periculoase și să restricționeze exportul

Acest lucru ar permite Bruxelles-ului să clasifice „masa neagră” drept deșeuri periculoase, să-i restricționeze exportul în afara Europei și, în cele din urmă, să păstreze materialele prețioase în interiorul granițelor UE, aceasta fiind o mișcare susținută de ecologiști.

„Când o baterie este mărunțită și transformată în așa-numita „masă neagră”, este cumpărată rapid de coreeni sau de chinezi, deoarece la ei costurile cu energia sunt mai mici”, a declarat Julia Poliscanova, director pentru vehicule electrice la Transport & Environment (T&E), un ONG pentru mobilitate curată.

Ea spune că, practic, asta înseamnă că „accesul la materie primă poate deveni o problemă” pentru europenii care reciclează”.

„Pentru a aborda acest lucru, Europa ar trebui să restricționeze exportul de „masă neagră” în afara UE”, susține Poliscanova.

Mișcările care activează pentru restricționarea exportului de „masă neagră” sunt susținute de Confederația Europeană a Industrielor de Reciclare (EuRIC).

„Masa neagră ar trebui clasificată drept deșeu periculos pentru a asigura un tratament adecvat în UE și în afara sa”, a declarat Emmanuel Katrakis, secretarul general al EuRIC.

Dacă este exportată în afara Europei, „masa neagră” ar trebui măcar „să fie tratată în condiții similare cu cele stabilite în legislația UE”, a declarat el pentru Euractiv. Bateriile litiu-ion conțin metale prețioase precum litiu, cupru, mangan, cobalt și nichel, care se află pe lista UE de materii prime critice.

Se impune creșterea capacității de reciclare a Europei

Păstrarea „masei negre” în Europa are sens și pentru Eurobat, asociația europeană a industriei bateriilor, care spune că ar ajuta la atingerea obiectivelor UE de reciclare și la promovarea „autonomiei strategice” a blocului comunitar.

Cu toate acestea, Eurobat avertizează că eforturile ar fi zadarnice, dacă UE nu-și va intensifica simultan și capacitatea de reciclare internă.

„Eurobat solicită ca investițiile să fie canalizate către segmentele critice ale lanțului valoric al bateriilor, inclusiv procesarea și reciclarea materialelor bateriilor”, a declarat Pau Sanchis, manager senior de politici la Eurobat.

Reciclatorii europeni nu au, deocamdată, capacitatea industrială de a recicla materiile prime critice la scară, în principal pentru că este „mult mai ieftin” să le importe din străinătate, susține EuRIC. De aceea, sunt necesare stimulente suplimentare pentru a echilibra condițiile jocului, a declarat Katrakis pentru Euractiv.

Fezabilitatea economică a recuperării materiilor prime din bateriile uzate variază în funcție de materiale, unele costând mai mult decât altele pentru a fi reciclate.

„În funcție de materia primă, provocarea va fi diferită”, spune Pau Sanchis de la Eurobat. Julia Poliscanova de la T&E recunoaște că reciclarea poate fi puțin mai dificilă, în funcție de materiale.

Dar, subliniază ea, accentul sporit pe sortare, colectare și procesare în Europa va trimite un semnal pozitiv către reciclatorii din UE, indiferent de materialul respectiv.

„Fie că sunt recuperate din electronice sau din bateriile auto, reciclatorii vor trebui să fie pregătiți și să aibă capacitatea de a recicla aceste materiale. Nu ar trebui să fie o scuză pentru a nu face asta”, adaugă ea.