Constructorii auto, nemulțumiți de măsurile aplicate programelor Rabla

Sectorul auto, reprezentat la nivel național de ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), este surprins de noile măsuri bugetare și fiscale. ACAROM spune că măsurile afectează programele „Rabla” și „Rabla Plus”. Aceste modificări au fost anunțate în proiectul de ordonanță publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor.

„După adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi etc), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanţelor – Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România. Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand. În 2023, ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi, cu contribuţia majoră a programelor Rabla şi Rabla Plus”, susţin reprezentanţii ACAROM, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.

Prognoză dezastruoasă pentru 2024

Conform sursei, programele menționate își pierd atractivitatea. Ele generează o prognoză dezastroasă pentru 2024. Se estimează o piață de vehicule noi de cel mult 80.000 de unități. Un impact negativ direct asupra locurilor de muncă. Și a cifrei de afaceri a companiilor autohtone din domeniul auto.

„Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe va afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi – creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure”, notează asociaţia profesională.

Constructorii de automobile spun că implementarea noilor măsuri va conduce la pierderi semnificative. Ele includ neîncasarea TVA. Și a taxelor/contribuțiilor asociate achiziției de vehicule noi (cu un impact de minimum 65.000 de unități). Asta va duce la sporirea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto. Precum și la intensificarea comerțului cu vehicule second-hand importate.

ACAROM cere Guvernului să revizuiască măsurile

Se anticipează o perioadă de imprevizibilitate pentru mediul de afaceri implicat în distribuția și vânzarea de vehicule noi, cu scăderi semnificative în volumul de vânzări, cifra de afaceri, profitabilitate și contribuții fiscale la bugetul național. În final, cetățenii români vor fi afectați direct, deoarece șansele de a-și achiziționa un vehicul nou prin intermediul acestor programe vor scădea considerabil, întrucât valoarea redusă a tichetelor va descuraja cumpărarea de vehicule noi.

„În final, solicităm Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse şi să acţioneze în consecinţă astfel încât trendul pozitiv în demersul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto naţional să continue şi în viitor, pe baze solide şi predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate”, subliniază ACAROM.

Conform măsurilor, cuantumul primei de casare acordate prin Programul „Rabla Clasic” va atinge, în anul 2024, suma maximă de 3.500 lei. Asta, pentru achiziționarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou. În schimbul casării unui autovehicul uzat. Suma va fi de 10.000 de lei (în scădere față de 50.000 de lei în 2023) pentru achiziționarea unei mașini „verzi” prin Programul „Rabla Plus”.

În situația casării a două autovehicule uzate, prima va fi de 5.000 lei. Prima de casare se va acorda doar dacă beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de 3 ani.